Hydroinfo
Szegény halak... tudom.... persze nagy vízben felhígul.... azóta nem horgászom a Dunában....
ja és nem a kakira gondolok....
ja és nem a kakira gondolok....
Semmi konkrétat. Bár véleményem szerint Verõcénél a Morgót még kb. 4 m-t kellene visszaduzzasztania a Dunának, hogy baj legyen a vasúttal. Ennyit meg csak tán" nem emelkedik.
Ugyanakkor ma jókora villámár teker, tekert le a Szén-patakon a Dunára...., hiányzott, mint szar a zsebbe...
Ugyanakkor ma jókora villámár teker, tekert le a Szén-patakon a Dunára...., hiányzott, mint szar a zsebbe...
Link Fail. Tudom, nem a leghitelesebb forrás, de gondolom nem zörög a haraszt... Aztán persze lehet, hogy más tényezõk is bejátszanak, amit nem ismerek/ünk, de azért... Szóval a legelsõ gondolatok egyik ez volna szerintem egy ilyen létesítmény tervezésekor. (Igaz, lehet hogy a kivitelezéskor sikerült így megoldani.)
Nem arra gondoltam, hogy iszap sûrûségû hanem csak, hogy valamelyest sûrûbb mint a sima víz. Ennyi.
Ez hol van helyileg?
Tegnap itt már a második autópályát kellett lezárni...Deggendorf-nál az A3-at.
Tegnap itt már a második autópályát kellett lezárni...Deggendorf-nál az A3-at.
Tartalmaz homokot, de árvízkor sem sûrû zagy folyik a Dunában. (Az a halaknak is elég kellemetlen volna,...) A sûrûséget a lebegtetett hordalék pár százaléknál jobban nem növeli.
A víz-homok keverékre már nem vonatkoznak a hidrosztatika szabályai. Ahhoz, hogy a szilárd szemcsék a vízben diszpergálva maradjanak, a víznek mozognia kell. Ha nem mozog a víz, a homok kiülepszik a fenéken.
A hidrodinamikához tök vagyok. A Bernoulli törvényt ismerem, de azzal itt nem sokra megyünk.
"Nyers" érzékem azt súgja, hogy a homok jelenléte valóban növeli az áramló víz térfogategységre vonatkozó mozgási energiáját. Hogy ennek milyen gyakorlati következményei vannak, hidrológus szakmérnök tudná megmondani.
A hidrodinamikához tök vagyok. A Bernoulli törvényt ismerem, de azzal itt nem sokra megyünk.
"Nyers" érzékem azt súgja, hogy a homok jelenléte valóban növeli az áramló víz térfogategységre vonatkozó mozgási energiáját. Hogy ennek milyen gyakorlati következményei vannak, hidrológus szakmérnök tudná megmondani.
Eszerint az oldalnyomásból származó erõ is nagyon könnyen megadható. Minthogy a hidrosztatikus nyomás lineárisan nõ a mélységgel, az integrálszámítás mellõzhetõ.
Így h magasságú vízoszlop által az A oldalfelületre gyakorolt erõ:
F= 1/2 x víz fajsúly x h x A
A képletbõl az is következik, hogy az oldalirányú nyomóerõ a gát hosszával lineárisan, a víz magasságával viszont négyzetesen nõ.
Így h magasságú vízoszlop által az A oldalfelületre gyakorolt erõ:
F= 1/2 x víz fajsúly x h x A
A képletbõl az is következik, hogy az oldalirányú nyomóerõ a gát hosszával lineárisan, a víz magasságával viszont négyzetesen nõ.
Németország Link (Facebook)
Azért azt az utat, ahol a kamionok állnak, lezárhatták volna!
Azért azt az utat, ahol a kamionok állnak, lezárhatták volna!
Mondjuk most, hogy írtátok a sûrûséget az jutott eszembe, hogy úgymond ez nem sima víz, hanem homokot is hoz magával. Arra akarok kilyukadni, hogy nagyobb a sûrûsége. Mindenesetre kíváncsi vagyok, hogy vizsgázik ez a mobilgát.
Persze, nyilván, csak szerkesztés közben elírtam. Már a "nyomáspróba" járt az eszemben, azért csúszott be a felület. Elnézést!
A hidrosztatikai nyomás a felülettõl nem függ, mivel azzal a számláló és a nevezõ is osztható -így kiesik a képletbõl! (Sûrûség x nehézségi gyorsulás x felület x folyadékoszlop magasság / felület)
A nyomóerõnél számít a felület.
A nyomóerõnél számít a felület.
Így van, a hidrosztatikus nyomás egyszerûen, pontosan kiszámítható (vízoszlop magassága x víz fajsúlya)
Az is igaz viszont, hogy a gátra másféle erõk is hatnak: áramlás, esetleges hullámverés. De ezeket is nyilván bekalkulálták a méretezésbe. A vízépítõ mérnökök nem hülyék, meg lehet bízni a szakértelmükben.
Az is igaz viszont, hogy a gátra másféle erõk is hatnak: áramlás, esetleges hullámverés. De ezeket is nyilván bekalkulálták a méretezésbe. A vízépítõ mérnökök nem hülyék, meg lehet bízni a szakértelmükben.
A héten lehet pár kemény konvektív nap a vízgyûjtõkön, bár szerencsére viszonylag száraz levegõ néz ki és a kihullható is bõven 30 mm alatt marad, azért érdemes lesz majd figyelni a toporgó zivatarokra, szerencsétlen esetben lehet, hogy elhúzza az árvizet ez a helyzet...
Az nem kevésbé, hogy nagyon begyorsult az áradás Nagybajcsnál. az utolsó órában már 7cm-t emelkedett...
Tudsz arról valamit, hogy a Budapest - Vác vasút vonalon lesz korlátozás a hétvégére? Mert pl Verõcénél, meg Szõdligetnél a pataknál elég necces lehet majd a helyzet.
Kérlek alássan
Palui Peti képén egyébként tényleg jól érzékelhetõ, hogy ha gebasz van, az nem a számítási hiba miatt van, mert bírnak ezek a gátak többet is.
Én sem vagyok hidrológus-mérnök-mobilgátspecialista, csak próbálok alkalmazni egy-két tanult dolgot a való életre, egy mûkedvelõ fórum által megkövetelt pontossággal Több-kevesebb sikerrel
Palui Peti képén egyébként tényleg jól érzékelhetõ, hogy ha gebasz van, az nem a számítási hiba miatt van, mert bírnak ezek a gátak többet is.
Én sem vagyok hidrológus-mérnök-mobilgátspecialista, csak próbálok alkalmazni egy-két tanult dolgot a való életre, egy mûkedvelõ fórum által megkövetelt pontossággal Több-kevesebb sikerrel
Értem, köszönöm.
Melniknél mi a vízállás? Mert 6 cm marad a gátból a tetõzésnél.(elvileg)
Maradok akkor a közgáznál. Mivel az a végzettségem.
Melniknél mi a vízállás? Mert 6 cm marad a gátból a tetõzésnél.(elvileg)
Maradok akkor a közgáznál. Mivel az a végzettségem.
Addig nem baj, ha nem tudsz valamit, ameddig nem okoskodsz Ráadásul itt már le is szedtétek a vizet a szakmáról úgy, hogy elég arcpirító mellélövés volt. Kb ez olyan volt, mintha elkezdtem volna magyarázni egy közgazdásznak, hogy a GDP-t úgy lehet növelni, ha pénzt gyártunk, és felháborodtam volna, hogy ezen a nyilvánvaló dolgon mit nem érteni
A teszt ha egy négyzetméterre vonatkozik akkor nagyjából 7 métert, ha egy elemre, akkor a 7 méter annyiad része, ahány négyzetméter az elem. Ha jól néztem gyorsan utána, akkor 2,2 m egy elem és 1 méter magasra építették most (teteje 135 centivel van a MÁSZ felett). Ez azt jelenti, hogy több mint háromszorosan van túlbiztosítva ebbõl a szempontból == > 1 métert kell elbírnia, de a teszt alapján majdnem 3,5 métert is bírna. Persze itt már van idõ- és sok egyéb tényezõ is, de azért látszik, hogy nem a hülyegyerek legója a dolog.
A teszt ha egy négyzetméterre vonatkozik akkor nagyjából 7 métert, ha egy elemre, akkor a 7 méter annyiad része, ahány négyzetméter az elem. Ha jól néztem gyorsan utána, akkor 2,2 m egy elem és 1 méter magasra építették most (teteje 135 centivel van a MÁSZ felett). Ez azt jelenti, hogy több mint háromszorosan van túlbiztosítva ebbõl a szempontból == > 1 métert kell elbírnia, de a teszt alapján majdnem 3,5 métert is bírna. Persze itt már van idõ- és sok egyéb tényezõ is, de azért látszik, hogy nem a hülyegyerek legója a dolog.
Értem, köszönöm.
Elnézést a hülyeségekért, amit leírtam.
Akkor már csak a kivitelezés a kérdéses. Ha 1 elem megadja magát akkor vége a dalnak.
Elnézést a hülyeségekért, amit leírtam.
Akkor már csak a kivitelezés a kérdéses. Ha 1 elem megadja magát akkor vége a dalnak.
Ha a gát tetejéig is ér a víz, akkor sem kapja meg ezt a 7,5t terhelést...
Alaposan mellélõttem ezek szerint. Kicsit csodálkoztam is magamban, hogy valami hülyeséget gondolok. Mentségemre legyen mondva, hogy fizikát csak nagyon alap szinten tanultam, de az is csak ilyen ellenállás meg párhuzamos meg soros kapcsolásból állt. Ez annak tudható be, hogy közgazdasági középsuliba jártam.
Kérdés, valaki akkor "felsötétítene" engem akkor, hogy mégis ez a terhelési teszt kb. mekkora vízszintnek felelt meg, amit a gát megtart? elvileg.
Kérdés, valaki akkor "felsötétítene" engem akkor, hogy mégis ez a terhelési teszt kb. mekkora vízszintnek felelt meg, amit a gát megtart? elvileg.
Aki unatkozik annak ajánlom Zellei László Hidraulika jegyzetét. Én sajnos nem unatkozom, mert csütörtökön számot kell adnom belõle.
Az még tipikusabb magyar szokás, hogy olyan dolgot fikáztok, amirõl azt sem tudjátok, hogy mûködik..."a 10 millió szövetségi kapitány országa" ugyebár. Bezzeg amikor majd visszatartja a vizet, akkor úgy eltûntök, mint a pinty...
6600tonna max a tömege... Súlynál g-vel (10m/s) megszorozzuk a tömeget Ja, és az lefelé hat a mederre. Oldalra ható erõt/nyomást meg elõbb leírtam...
Ne égesd már magad tovább!
Szerk.: látom közben töröltél. Hidrosztatikai nyomás középiskolás tananyag. Alap, amit elõször megtanulsz, hogy a nyomás csak a folyadék sûrûségétõl, a folyadékoszlop magasságától, a nehézségi gyorsulástól és a felülettõl függ. Tehát leszarja, hogy milyen széles a meder.
Szerk.: látom közben töröltél. Hidrosztatikai nyomás középiskolás tananyag. Alap, amit elõször megtanulsz, hogy a nyomás csak a folyadék sûrûségétõl, a folyadékoszlop magasságától, a nehézségi gyorsulástól és a felülettõl függ. Tehát leszarja, hogy milyen széles a meder.
Nem akarok beleszólni, de ezzel a számolgatással el vagy tévedve alaposan.
Mederszélesség? Hát annak meg mi köze az egészhez?
Ez a mobilgát az egész vízoszlop (ami 8-10m) tetején van. Itt az alsó részhez (8-10m mélyen) képest elenyészõ nyomás éri a gátat. Itt nem elsõsorban a nyomást kell kibírnia! Nyilván azt is, de ez könnyen számolható (fizika, vagy áramlástan - nyugvó kontinuumok rész...)
A gátat egy háromszög alakú megoszló erõrendszer terheli, ugyanis a nyomás lineárisan nõ lefelé haladva.
2m magas vízoszlopot kell kibírnia a mobilgátnak, ami 20000Pa nyomást jelent. Ami, ha 10m hosszt nézünk pl. 200kN erõt jelent, ami a gátat terheli. Hidd el, nem olyan rossz, ha kibírta a 7,5t-s terhelést...
Ez a mobilgát az egész vízoszlop (ami 8-10m) tetején van. Itt az alsó részhez (8-10m mélyen) képest elenyészõ nyomás éri a gátat. Itt nem elsõsorban a nyomást kell kibírnia! Nyilván azt is, de ez könnyen számolható (fizika, vagy áramlástan - nyugvó kontinuumok rész...)
A gátat egy háromszög alakú megoszló erõrendszer terheli, ugyanis a nyomás lineárisan nõ lefelé haladva.
2m magas vízoszlopot kell kibírnia a mobilgátnak, ami 20000Pa nyomást jelent. Ami, ha 10m hosszt nézünk pl. 200kN erõt jelent, ami a gátat terheli. Hidd el, nem olyan rossz, ha kibírta a 7,5t-s terhelést...
Jaja a magyarból kispórolták a betonba lefúrt sûrûn lerakott kitámasztó lemezeket. Tipikus Majd figyeld meg ezerszámra fogják pakolni oda a homokzsákokat.. csoda ha így is meg fogja tartani..
330 méteren 2,5 méterként kb. 1 oszlop. Sacc van belõle 150x7,5 tonna. 1125 oldalirányú terhelés összesen. 330 méter hosszú a gát. A meder ott 200 méter széles. Ezekbõl ki lehet számolni, hogy 50 cm víz milyen oldalirányú terhelést jelent.
Teljesen mindegy, majd a Duna jön és elmossa.. Biztos ezzel is csak jól telepakolta a pénztárcáját valakinek a valakije
de most egyesével tesztelték le az oszlopokat 7,5 tonnás oldalterhelésre?
Remélehetõleg ott leszek a városban akkor és majd igyekszem széjjelfotózni a tetõzést és persze segiteni is fogok ha arra kerül sor. Durva látvány lesz az biztos.
Társoldalról: Helyzetjelentés Komáromból ma 21:28
Jelen pillanatban a Duna Komáromnál 610 cm-en áll és a Katonaság, a Katasztrófavédelem, illetve az önkéntesek már javában pakolják az Almásfüzitõn megtöltött homokzsákokat amit vonatokkal hoznak Komáromba.
A város a legrosszabbra számít, hiszen a gát 870 cm magas, és a tetõzést is ekörül várják pénteken. A helyi kórházat már felkészítették az esetleges katasztrófára és már az evakuálási terv is kész van, ha szükséges az egész várost kitelepítik. Már az egyik vasúti vágányt is lezárták az árvíz miatt így a vonatok, csak egy vágányt használhatnak így késésekkel közlekednek a járatok - tájékoztatta szerkesztõségünket Hoványi Zsolt Komáromból.
Ez valami kegyetlen.
Társoldalról: Helyzetjelentés Komáromból ma 21:28
Jelen pillanatban a Duna Komáromnál 610 cm-en áll és a Katonaság, a Katasztrófavédelem, illetve az önkéntesek már javában pakolják az Almásfüzitõn megtöltött homokzsákokat amit vonatokkal hoznak Komáromba.
A város a legrosszabbra számít, hiszen a gát 870 cm magas, és a tetõzést is ekörül várják pénteken. A helyi kórházat már felkészítették az esetleges katasztrófára és már az evakuálási terv is kész van, ha szükséges az egész várost kitelepítik. Már az egyik vasúti vágányt is lezárták az árvíz miatt így a vonatok, csak egy vágányt használhatnak így késésekkel közlekednek a járatok - tájékoztatta szerkesztõségünket Hoványi Zsolt Komáromból.
Ez valami kegyetlen.
A sok fotelhidrológusnak mond valamit a "hidrosztatikai nyomás" kifejezés? Kezd egy kicsit komikus lenni srácok
Hát itt kezdõdik a baj hogy egy mesterséges tesztre hivatkoznak. Élesben bizonyított már Duna szintû folyón harmadfok fölött? Nyilván nem.. Azért kellett a 7,5 tonnás néphülyítést bedobni..
Csak tudod épp ez a baj. Sok esetben ami nyugaton mûködik nálunk nem nagyon szokott.
Most annak próbálok utána nézni, hogy ott mekkora a mederszélesség Szentendréhez képest, mert ha itt szélesebb sokkal akkor kidönti ezt a 7.5 tonnára tesztelt valamit....
Most annak próbálok utána nézni, hogy ott mekkora a mederszélesség Szentendréhez képest, mert ha itt szélesebb sokkal akkor kidönti ezt a 7.5 tonnára tesztelt valamit....
Ez a térkép ratyi. Kis felbontású globál modell. Ha minden áron csapitérképet akarsz linkelni, akkor inkább az UM térképeit linkeld, az nagyfelbontású, és ott már nem fest ennyire drámaian a kép.
Meteo: bár nem értek a gátépítéshez, de többek közt a németeknél elég jól bevált a mobilgát. Amilyen statikus kis egyszerû szerkezet, szerintem nem nagyon van mit elrontani rajta/vele.
Meteo: bár nem értek a gátépítéshez, de többek közt a németeknél elég jól bevált a mobilgát. Amilyen statikus kis egyszerû szerkezet, szerintem nem nagyon van mit elrontani rajta/vele.
Amit a híradóban mutattak, hogy pakolgatták egymásra az elemeit? Ha erre gondolsz akkor én nem tudom, hogy ez vissza bírja e tartani azt a víztömeget.Link
7 és fél tonnával tesztelték, hát az elég soványka...... Van egy olyan érzésem, hogy ki fogja dönteni, mint a ...-t
7 és fél tonnával tesztelték, hát az elég soványka...... Van egy olyan érzésem, hogy ki fogja dönteni, mint a ...-t