2024. november 27., szerda

Meteorológiai műszerek otthon

Adott napon: 
Keresés:
Műszer csatlakoztatása a MetNet-re
MetNet WS feltöltő: LINK 
MetNet WD feltöltő: LINK
MetNet cumulus feltöltő: LINK

Figyelem! Akinek Netatmo és Ruuvitag műszere van, az mostantól felkapcsolhatja a MetNet-re is!

Műszereim LINK

Csatlakoznál a légszennyezettség mérő állomáshoz? Olvasd el cikkünket
Kérdésed van ezzel kapcsolatban? Írj nekünk a legszennyezettseg(kukac)metnet(pont)hu címre.
#7758
Próbáld magasabbra állítani a magasságot.
Én 92 m lakom, de a pontos légnyomáshoz 130 m-re kellett állítanom a mûszert.
#7757
Már beállítottam tengap. 119 méter (google earth)
#7756
Allítsd be a magasságodat a programban.
#7755
Sziasztok!
Tegnap csatlakoztattam az online állomások közé a mûszerem (ws2300) és akad egy aprónak nem nevezhetõ problémám. A gond, hogy azokat az adatcsomagoknak, amelyeket a program a history-ból pótol -20hPa-s csúszással tölti fel. Szóval a heavy weather-ben pl. 996,6 hPa van, de ugyanezen idõponthoz 976,6 hPa tartozik a grafikonon és az alatta levõ táblázatban is. Ezenkívül még jópár adat ki is marad, tehát nem pótlódik az indítás után. Valami tanács?
#7754
Mivel sem én, sem apám nem egy nagy barkácsmester (de még kicsi se :-D), inkább rábízzuk az asztalosra... Szívesen csinálnám én is, de amennyi dolgot én elrontanék benne... Inkább biztosra megyünk.:-) Meg még csinálni kell hozzá állványt, az talán menni fog nekünk is. Valami olyasmi, hogy 40*40cm-es vaskeret(ekkora az alja a [leendõ] hõmérõházikónak), arra négy láb, majd az egészet bebetonozzuk.:-)

Az ajtónál bejelöltem 0.5cm-t, hogy az szabadon legyen, mert többen is mondtátok, hogy befagyott. Erre ha 2-3mm festék rámegy, ugyanannyi még mindig lesz.
Még a közeljövõben fogok feltenni kérdéseket, az biztos.:-) Pl. most is lenne egy, hogy a zsaluzatot hogyan rögzíttessük? Ragasztással, vagy a függõleges tartókba való mélyedésekbe-süllyesztéssel? Láttam Nálad ragasztással van, azért is kérdezném. De akár csavarozással is lehetséges, mert a szaluzat 1cm vastag falapokból lesz, csak nem tudom, van-e olyan hosszú(5 + min. 2cm) és vékony csavar, amivel rögzíthetõ? Rövidebb van itthon is.:-) Meg még az is szerencse, hogy az asztalos itt van a szomszédban, úgyhogy akár naponta átmehetek megnézni...:-)
#7753

beillesztett kép


Nemsokára dobozba bújunk, kedden postakocsira szállunk és elindulunk a szélrózsa minden irányába, mert várnak bennünket a Metnetesek! nevet
#7752
Szerintem jó lett! A szög - csavar - ragasztás helyét kellene még bejelölni. Én tervrajzot nem készítettem de volt bõven idõm gondolkodni rajta. Link Kezdetek kezdetén 4 kis oszlop köré építettem - sok mérés, fúrás, vágás után meglett az eredménye. Annyit javaslok hogy hagyjál el kb 2mm-t az ajtó és a házikó többi része között mert a festék vastagsága igen jelentõs lesz! kacsint Jó munkát hozzá és javaslom örökísd meg a munkafázisokat fényképezõgéppel. Egy ilyen elkészítése is élmény - nam csak a vele tõrténõ mérés. Én máig nem tudok betelni vele! nevet
#7751
Te aztán értesz a lovakhoz! köszönöm az infókat! Tegnap terveztem egy 3D-s rajzot hogy miként hogyan csak a gép kéhalált kapott közben szóval majd még spekulálok rajta! nevet Felhelyezni a cserepek közé lesz igazán nagy mutatvány ezt. Elõször a gazdasági épület tetejét akarom megbontani annak úgysem árt. (palacserép 30 éves) De ez még a nyár zenéje! nevetkacsint
#7750
Nekem teccik.vidám.Nem mintha értenék hozzá, de esztétikailag jól nézhet majd ki.Mindenki a csodájára jár majd.nevet
#7749
A hõcserélõt 12-es réz klímacsõbõl készítette egy ismerõs. A végét felbõvítette 15-re. A drain tartálynak nem kell nagynak lennie. A puffer tartály (ebben van a hõcserélõ spirál) legyen nagy. Sõt, ha van hely és lehetõség akkor több darab kell amibõl célszerû különbözõ méretõeket alkalmazni, így lehet az optimális vízhõmérsékletet elérni. Elvileg a drain tartályt is lehet puffernek használni, csak így elveszítjük a hõrétegzõdés elõnyét.
#7748
Közben elkészítettem nyáron elkészülõ(elég magyartalan :-D) hõmérõházikóm tervrajzát:
Link
Link
Link
A tetejénél kicsit fura lesz az összeillesztés, de ez biztosan tartani fog...:-) Link (az eleje a "40cm"-nél van. És még a zsaluzat: Link Szóljatok, ha valahol hiányt, pontatlanságot véltek felfedezni! Kösz!:-)
#7747
Tudom, azért írtam, hogy "(is)". Én is fecskendõvel mértem ki. Bár nekem csak két ml-es van, eltartott egy ideig... :-D Az analógot egyébként meg már csak szilárd halmazállapotó csapadéknál használom rendszeresen. Így most csak "szúrópróba szerûen" ellenõrzöm, egyezik-e a két mért érték.:-)
#7746
Hó- és zivi topicból folytatva:
#77225. - galervin93 (Balassagyarmat)

Na szóval, azt javaslom hogy soha ne digitális alapján kalibrálj be analóg csapimérõt, mert azok nem hivatalosak (illetve a gyártás során elnagyolva csinálják - mintha egy mûanyag játékot gyártanának).
Az ilyenek pontatlansága elég nagy: 5-10 % körül lehet ami sok.
Javaslom, hogy egy orvosi fecskendõvel mérd ki az analóg (hagyományos) csapimérõt. Hidd el a hibaszázaléka nagyon kicsi.
#7745
Üdvi! Köszi a tájékoztatást! Nagyon hasznos! Le is mentjük! nevet A Hõcserélõ spírál rézbõl van? És azt hogy lehet megtekerni? Minél nagyobb puffert beszerelni? Tehát nagyobb drain tartályt kell beépíteni annál lassanban hûl le?
#7744
Kollektor építeni akkor érdemes, ha egyrészt szeret az ember barkácsolni másrészt le tud mondani a borúsabb napok enegiáiról (magyarul egyébként is síkkollektort venne). Vagy nincs elég pénz és minél kevesebb pénzbõl kell az egészet kihozni. Amit megtakarítást hoz, érdemes belõle félretenni utánna és/vagy alapon lecserélni-bõvíteni.
Drain back rendszernél a tetõn belõli részek szinte kivétel nélkül lehetnek nem"solar"-osak. Nekem a "hõtárolóm" egy 6.000 Ft-ért vett 200l-es bojler. A hõcserélõ spirál alapanyag ára majdnem több volt nevet Ismerõs vett leselejtezett 250-300l-es tartályokat (3db) és az egészet egyben szigetelte le. A hely és a pénztárcs függvényében érdemes minél nagyobb puffert beszerelni szakaszolva. Alacsonyabb melegvíz hõmérsékletnél jobb a kollektor hatásfoka és akár felével kevesebb a hõtároló vesztesége.
A villanybojlernél teljesen mindegy hogy hány kilówattos (ha fel tud fûteni). Nagyobb fûtõszállal hamarabb felfût, de 1W-al sem fogyaszt többet 1 felfûtés alatt mint a fele akkora. Ami számít: térfogat, szigetelé, belépõ víz hõmérséklete, vízkivétel.
#7743
#7741. - bocika10 (Jászkisér) Köszi! Az energia elkel hozzá minden formában! nevet

#7742. - zeee (Budapest XVII.) Villanyboilerünk van - 2kw-os szóval pörög a mérõ. szomoru
#7742
Ha villanyboileretek van, tuti megéri. Nekünk gáz van, ott már nem biztos, hogy gyorsan megtérül, mert gázzal harmadába kerül a melegvíz.
#7741
Legyen hozzá energiád és idõd, drukkolok, várom az eredményt.vidám
#7740
Nagyon reméllem hogy ezen a nyáron már nyélbe üthetek egy projektet. Már ha meleg víz folyik a rendszerbõl azzal is megelégednék. A bekötés és a fürdés az még a jövõre hárul! nevet Egy biztos! Tetõ van bõven! kacsint
#7739
Próba cseresznye.vidám.A puding próbája is az evés.
Ha van rá lehetõséged tedd meg kíváncsi vagyok az eredményre.Megköszönöm ha írsz.
#7738
Üdv! Sokat gondolkodtam: (A Drain Back rendszerben) Amit érdemes megvenni az a napkollektor! (ezektõl a profi gyártóktól). Hõcserélõt tud az ember készítetni egy vízvezetékszerelõvel is, a szivattyú olyan mint ami a gázkazánokban van, azt is lehet venni. Drain Back tartályt is lehet csinálni.

Egy 1x2 méteres napkollektor 80-150 ezer ft (teljesítmény évente kb 1000kwh) Azért az nem rosz teljesítmény fõleg hogyha a boilerünk 2kw-os és mindennap bekapcsol... (áramszámla felét az termeli)

Azért majd megpróbálkozok egy saját panellel is - hátha bejövõs és a nyárikonyhára (jövõ zenéje) feldobatunk majd egy párat! vidám
#7737
Igen, igazad van.Még annyit az üvegrõl, hogy az általam küldött linkekben, igen jól kitérnek rá, hogy mennyit enged át, azt mennyire töri meg (mert ez is ront a hatásfokon), ill. az üvegen lévõ, az üvegtörést kiküszöbölõ bordázat kívül vagy belül van-e.Jó olvasást és jó barkácsolást.
Erre érdemes a kész készülék vásárlásakor is odafigyelni.
#7736
Én is csak nézegettem eddig a napkollektoros dolgokat, már kb. 4-5 magyar oldalt végig is olvastam. Én annyit szûrtem le eddig, hogy igazából a tetõn lévõ dolgokra érdemes odafigyelni, és azokból megvenni a gyári cuccokat. Pl. a normál csõszigetelõ polifoam-ot nem arra a hõmérsékletre és nem szabadtérre tervezték, oda spéci szigetelés kell (de csak a tetõn kívüli részre szerintem) A gyári napkollektorok hatásfokát nehéz elérni szerintem otthoni cuccokból, fõleg szórt napfényre. A többi cuccot szerintem irreálisan magas áron adják, csak azért mert valaki ráírta, hogy "solar". Azokat szerintem érdemes sima víz- fûtés szakboltból beszerezni.
#7735
Nagyon szívesen, máskor is.Én inkább maradnák az esõnél ha már valami potyog, ez legalább megtalálja magától a helyét.
A napkollektorra visszatérve, asszem, az egyik oldalon van térkép is hogy Magyarország területén hol érdemes ilyen szerkezetet készíteni ill. felállítani.Nekem is voltak korábban ilyen terveim de az anyagiak nem engedték, de nem tettem le róla.
Két dolog miatt érdekelt legalábbis engem, a lakás melegvízellátása ill. van egy T...s medencénk annak fûtésére.
Minkettõre láttam már majd vagy teljesen kész megoldásokat
Pra...-ben vagy O..-ban is.100 rugóért van 80 l-s vákumcsöves, 80 l. tartállyal, a medencéhez összehajtható paplanszerû nevezzük napkollektornak.
Nálam a végeredmény annyilett, hogy amennyiben anyagokat nem tud olcsón vagy ingyen szerezni az ember az elkészítéséhez akkor jobban megéri azt inkább egészben megvenni, kétségtelen ez az egyszerûbb változatra vonatkozik.
No de mindenki maga tudja mekkora a pénztárcája és nem utolsó sorban mennyi ideje és kézügyessége van.
Jó munkát.Az eredményre bárkié is az kíváncsi vagyok ill. a tapasztalatokra.
#7734
Igen igen! Volt már részem a polikarbonáttal dolgozni szóval uv álló kell. nevetkacsint
#7733
Polikarbonátnál figyelni kell, hogy UV állót legyen, mert gyártanak beltérit is.
#7732
Üdv! Áhh köszi!
Egyébbként jó reggelt! nevet Jó havasat! nevet
#7730
Napkollektor ugyben néhány link:
Link
Link
Link
Az elsõnél, a lap alja felé, még méretezési segitséget is adnak, ill. rajzokkal spékelve van egy építési útmutató is.
Ja és jó reggelt mindenkinek.vidám
#7729
#7727. - kaszabubu (Kiskunmajsa)

Mindkettõt javaslom. Illetve ha elemeket cserélsz akkor ugye az egyenlõ a reset-tel.
Ha nem oldódna meg ezután se akkor javíttasd meg (már ha még garanciális) vagy nincs mit tenni vegyél újat.
#7728
Sokmindenre kell odafigyelni a kollektorral kapcsolatban. Mindenesetre köszönöm a tanácsokat! Nagyon hasznosnak bizonyulnak! Hát a jégesõ az elég problémás tehát edzett üveg kell ami nem olcsó - de a polikarbonát is megteszi szerintem. Az kicsit rugalmasabb. Egy tágulási tartály kell a primerköri vízvezetéknek szerintem - olyan mint ami van a lakás fûtésénél is. nevet
#7727
Szevasztok! Új problema:
A kb. féléves Ws.-em, Te653EL van meg, de mostanság kezd lustálkondi, olyan értelemben, mintha "késne".
A T.akt a szenzoron 7.4, a mellette lévõ sbszeszesen 6, a 3 méterrel arréb levõ ablaki üveghengeresen 5.5.
A hPa is késõbb áll be a környezõ helyiségekhez képest többet mutat 1-2-vel. amikor változás van, akkor meg lassan áll vissza.
Lehet hogy az elemek gyengülnek? vagy csináljak egy resetet, újraindítást?
#7726
drain back: visszafolyós. A kollektorban csak a szivattyú üzemelése esetén van közvetítõ közeg ("víz"). Leállás után kifolyok belõle a közeg, az egész zárt rendszerben mûködik.
Fõ elõnyök: - "sima" (desztillált) vízzel is üzembiztosan üzemeltethetõ; - télen nem kell a fél fûtõkört -10/-5 fokról felmelegítenie a napsugárzásnak, az induló közeghõmérséklet 10-20 fok is lehet.
Olajat inkább ne használj, bármi gond van minden olajos lesz/lehet.
Nikecellt felejtsd el, kõzetgyapot vagy üveggyapot.
Megnézem hogy hegesztessz össze akár két horganyzott vaslemezt fõleg rézcsõvel. Végig kell forrasztani vagy rásajtolni amit házilag megint nemigen lehet kivitelezni.
Üveg helyett mi polikarbonátot használunk.
A puffertartályod nem zárt vagy nem bírja a nyomást?
#7725
Valahol a kettõ között van az igazság. A sima ablaküveg elég sok napsugárzást elnyel (nyáron ha rásüt a nap felmelegszik). A 4 mm-es síküveg (ebbõl készülnek a hõszigetelt ablaküvegek) már kevésbé nyeli el a napsugárzást, de UV tartományban ez is szûr (lásd NYÁK fozózás nevet ) Hõszigetelt üveg esetén 2 táblán kell a napfénynek áthatolnia. A solárüvegnek nagyon kis ellenállása van a napsugarakkal szemben viszont nagyon drága.
Sok gyári kollektoroknál egyréteg solárüveget használnak és az egész kollektor töltik fel hõszigetelõ gázzal ami sokkal tovább bírja mint a vákuum.
Házi körülmények közt elfogadható megoldás lehet a polikarbonát lemez.
#7724
Hõszigetelt üvegnek számít az üveg, levegõ, üveg 3-as is. Az átengedi a sugárzást. k=2.8-as szokott lenni. A jobbaknál (nem vákum szokott lenni szerintem, hanem gáztöltésû) azoknál már tényleg szoktak hõvisszaverõ bevonatot is alkalmazni, így elérik a k=1.1 -es értet is. Szerintem a tetõablak sem edzettek és bírják. Vagy igen?
#7723
Nem akarok beleszólni, de ha hõszigetelt üveget raksz, az nem engedi át a sugárzást, minél jobb a hõszigetelési képessége. Ráadásul edzett üveg kell, mint a hûtõkben, mert az elsõ jégesõ kivégzi. Tudom, mindenre van megoldás, de a síkkollektorokon ez az egyik legdrágább cucc a szolárüveg. Arra is ügyelj, hogy a felhasznált anyagok magas hõmérsékleten stabilak legyenek, különben az elsõ túlhõmérsékletnél kigõzölõdnek az üvegedre, és vége, kezdheted elõlrõl.
#7722
Szerintem sem olyan "barkácsolós, építõs" fórum az éghajlatváltozás. Ha nincs új, akkor már inkább itt maradjunk.
#7721
Rendben - majd annyit kérlek tegyél meg nekem hogy küldesz egy privát üzenetet hogy hová és hogy áttetted! Nehogy nekem itt keressem õket! vidám Jah és azért nem kell sárgalap - napkollektor is idõjárási mûszer! Haq süt a nap jobban melegszik! nevetnevetnevetnevetnevet
#7720
Nem akarok rekizni de: OBI - és Praktikerben láttam olyat. Szép fehér színe van - nemtudom hogy pontos-e. 5-7ezer ft között vannak. A Conrad.HU-nál nézegettem ott a legolcsóbb 14ezer ft körül kezdõdik de az már idõjárásjelzõ állomás! Nekem van egy hagyományos "kopogtatós" is! nevet
#7719
Ott is volt már hasonlóról szó, bár nem ennyire konkrétan az építés. Ez viszont "építõs" fórum. Menjunk át oda?
#7718
Köszi - ezek nagyszerû infók - nem vagyok annyira otthon a témában - a drain back az a viszafolyós-t jelenti ugye? Teház zártkörû . Persze lesz egy tágulási tartály is nehogy nekem robbanjon. Azon gondolkozok hogy valami olajszerûséget is lehetne beletenni. Nikecell helyett az üveggyapotot gondoltam még. Horganyzott lemezre gondoltam - nemtudom hogy jó-e. Forrasztani sem igazán tudok - hegeszteni igen de az túl erõs hegyesztõ egy ilyen finom munkához. A Szabadesésû szekunderkört én úgy gondoltam hogy magasabban van a tartály mint a maga a csap és amikor megnyitom magától folyik a melegvíz. Mindenképp drain-back-es rendszert szeretnék két vízkörrel. Elõször még kísérlet gyanánt. Aztán ha jól mûködik akkor felszerejük a házra és az emeleti zuhanyzót már azzal fogjuk mûködtetni. Huhh nem ide tartozik ez a dolog de ha lesz egy "megújúló energiák" fórum akkor át lehetne helyezni! nevet
#7717
Nem kell ehhez új fórum, az éghajlatváltozásba simán belefér. Szégyen szemre én is "beleoffoltam" modi létemre ebbe a fórumba. Adok magamnak egy sárgalapot. nevet
ha lesz egy kis idõm, mint ahogy most nincs, átpakolászom õket oda. Bocs mindenkitõl.
#7716
Digitális nyomásmérõ mûszerre gondoltam.Hol lehet ezeket beszerezni? (hipermarketek mûszaki osztályán???)
#7715
Nikecell nem bírja a hõt. Ha jól megcsinálod akkor az üresjárási hõmérséklete 180-200 fok is lehet ! Ha nem drain back-es akkor nyáron a felesleges hõt EL KELL vezetni mert felforr a közeg! A kis szigetelés legalább 5cm legyen de inkább 10 cm. Biztos, hogy nem reped meg a forrasztás, az állandó és nagymértékû hõingásstól, hõsokktól? Vagy horganylemezre gondolsz és nem horganyzottra?
A lemez csõ forrasztásáról nem feledkeztél meg, ugye? cca. 20métert kell forrasztani nevet Hõszigetelt üveget Te is tudsz csinálni. A vákuumozás sajnos csak pár évet bír, évente ellenõrízni kell.
Ha szekunderkörben víz van akkor csak drain back-es rendszert készíts! Miért szabadesésû a szekunder kör? Nem helyezhetõ nyomás alá?
Ez lemaradt: horganyzottnál tényleg jobb felül a rézcsõ, rézlemeznél jobb alul. Ha ilyen "házi barkács" kollektorral télen is akarsz melegvizet akkor drain back-es kell. Sajnos az enyém nem az, de át akarom alakítani.
#7714
Én úgy gondoltam hogy egy OSB (1.5x2m) lap lenne az alapja. Akkor rá egy kis szigetelés (üveggyapot vagy nikecell) akkor arra megy egy horganylemez - arra rá a rézcsövek (azt valakivel meghajlíttatom) az egész feketére lefestve - és rá egy vákuumos üveglap - amilyet a mostani nyílásszáróknál lehet látni (2 üveg van közötte kiszivattyúzzák a levegõt) Az egész körberakva léccel és kész is a panel. A szivattyú (olyan mint ami egy családi ház gázkazánjában látható) az azért kell hogy keringtesse a vizet a primerkörben - a szekunderköri víz az amit használunk az szabadesésû - esetleg olyan rendszerrel meg lehet oldani mint a wc-knél hogyha kevés van a tartályban akkor visszatölti. Az egészet felhelyezni a tetõre szerintem nagyobb munka mint összerakni. nevet
#7713
Igen ezektõl is függ. Célszerû a dõlésszöget a tavaszi-õszi vagy téli optimálishoz megválasztani, mivel gondolom nem zavar, ha nyáron nem termel annyit (túl).
Téli hõelnyeléshez leginkább a vákuumcsövesek jók, de van más lehetõség is. (pl: üveg helyett polikarbonát(nekem ilyen van), drain back rendszer stb). Milyen szivattyú drága? Mi az a vákuumos üveglap?
2m2 rézlemez durván 22.500 Ft + csõvek +forrasztás: 15.000. Csak saccolva, de pontosabban is utánnaszámolhatok.
Milyen terveid vannak?
#7712
Érdemes egy ilyenbe beruházni, sajátkezûleg is meg lehet csinálni. Nálam úgy 2 hónapja van a tervezõasztalon. Csak pénz kell! nevet Reméllem nyinak egy új fórumot. nevet
#7711
Ez a téma már nem tartozik igazán a fórum témájába de szerintem nagyon érdekes, engem is érdekel. Írtam a "Téma ajánló a MetNet fórumra", szerintem lehetne ebbõl saját fórum. Mit gondoltok? (Gondolom ezt ott kellene megvitatni.)
#7710
Télen, mínuszban 35-40°C-os vizet tud elõállítani a napkollektor, legalább is a paloznaki kempingben ez a tapasztalat. Hihetetlen, de szûrt napsütésben is volt benne 26°C-os víz. Ott is úgy lett megoldva, hogy a primer víz egy 200l-es villanybojleren van keresztülvezetve, ami 40°C-nál kikapcsol. Ez azért szükséges, mert így a kollektorba nem fagy bele a víz. A primer kör egy hõszigetelt 500l-es tartályban tartja melegen a vizet. A mostani idõben a szekunder kör bojlere be sem kapcsol, csak éjszaka, így van a kempingben 500l 53°C-os víz. Óriási az energiamegtakarítás, 3 tábla napkollektor van a tetõn.
#7709
A szigetelésétõl, dõlésszögtõl, négyzetmétertõl? Nembiztos hogy az állítható dõlésszögût megtudnám csinálni - inkább a passzív és sok elve lenne jó. Mert ami drág lenne a kollektornál az a szivattyú és az vákuumos üveglap. kacsint

Havazás előrejelzés

Utolsó észlelés

2024-11-27 17:13:30

Kõszeg

7.8 °C

18002

RH: 84 | P: 1024.6

Észlelési napló

Térképek

Radar
map
Aktuális hõmérséklet
map
Aktuális szél
map

Utolsó kép

131548

Hírek, események

Indul a MetNet előrejelzési verseny sorozatának 41. sorozata

MetNet | 2024-11-02 11:38

pic
Kis pihenés után folytatódhat a meteorológiai megmérettetés, immáron 41.