2024. november 21., csütörtök

Repülés

Adott napon: 
Keresés:
#179
ÚTVONALELÕREJELZÉS. Az útvonalelõrejelzés (Route Forecast)egy állandó útvonalszakaszra vonatkozó rendszeres meteorológiai elõrejelzés,amely az alábiakban fesorolt elemekre vonatkozik.Általános idõjárási helyzet-magassági szél és hõmérséklet-felhõzeti viszonyok-szignifikáns idõjárás-0°-os szint magassága-turbulencia mértéke-jegesedés mértéke.A jelentésben csak WMO és azICAO által jóváhagyott meteorológiai és repülési kifejezések és röviditések használhatók.
#178
Köszönjük szépen az elméleti órát T Keve. :-)
#177
SAPKAFELHÕ orografikus felhõtipus. Egyedülálló hegycsúcson vagy kevéssel fölötte keletkezik,és a csúcshoz viszonyitva álló helyzetben marad. Képzõdésének és fennmaradásának oka hogy a nedves levegõ a hegycsúcs fölött átkelve lehûl és kondenzálódik. ROTORFELHÕ orografikus,altocumulus jellegû(hengeres)felhõtipus,nagy hegyvonulatok lee-oldalán alakul ki. A hegyvonulat keltette,nagy stacionárius örvények hozzák létre;a levegõ a felhõben a hegylánccal párhuzamos irányú tengely körül forog. TARÉJFELHÕ orografikus felhõtipus, amely hegygerincek mentén,magán agerinc vagy kevéssel fölöte keletkezik,attól lee-irányban nyúlik el,és a gerinchez viszonyitva álló helyzetben marad. Képzõdésének és fennmaradásának oka a hegygerincen átkelni kényszerülõ nedves levegõ lehûlése és kondenzációja.A távoktatásnak zezennel VÉGE.
#176
OROGRAFIKUS FELHÕ orografikus emelés következtében képtõdik,formáját és kiterjedését az áramlás útjában álló domborzat zavaró hatása határozza meg. A leggyakoribb orografikus felhõtipusok: (zászlófelhõ, taréjfelhõ,sapkafelhõ,fönfelhõ,rotorfelhõ)OROGRAFIKUS-ciklon-csapadék-emelés-frontogenezis-hullám- inverzió-izobárok-okklúzió=
#175
2 rész .Kis sebességû 5m/s áramlás, ha a sebesség nem növekszik lényegesen a magasságal, örvénymentes marad/ Ha az áramlás eléri az 5-7m/s-ot és a sebesség a magassággal nõ az áramvonalak visszafordulnak,s ötvényképzõdés indul meg;fõként a szélárnyékos oldalon./ 8-10m/s sebesség esetén,amikor a szél a magassággal erösõdik,állohullámok keletkeznek,s gyenge vagy közepes turbulencia alakul ki./ Még nagyobb szélsebességnél 10-12m/s vagytöbb,amelynek a szintje nem haladja meg a hegy magasságának másfélszeresét,s hirtelen lecsökken a magassággal,a hegy szélárnyékos oldalán viszintes tengelyû örvények keletkeznek. Ezek also része a széllel ellentétes irányban forog,s erõsen dobálja a gépet.Átméröjûk általában 400-800m,esetenként 1000m. Felszálló ágában gyakran jellegzetes gomolyos felhõk képzõdik (rotorfelhõ). A rotorok a légáramlás irányában tovahaladnak.Elõfordul,hogy nemcsak egy rotorhenger,hanem egymás felett két-három is keletkezik./ Ha a hegygerinc szitjén a szél erõssége meghaladja a 12m/s-ot,a szélárnyékos oldalon erõs turbolencia észlelhetõ. Ennek elkerülése végett,a repülés a hegygeric fellett olyan magasságban ajálatos végrehajtani,amely fele a gerinc magasságának.Ha a szélárnyékos oldalon kell repülni, akkor ezt úgy kell végrehajtani,hogy a gerictõl való távolság a magasságának huzszorosa legen.Ha Ac lenticularis felhõk tanálhatók az útvonalon, azokteteje fölött tanácsos elrepülni........
#174
Igen ezt már mintha mondták volna reptéren,csak már nem emlékeztem rá.Ha jól tévedek akkor,a hullámba való repülés alkalmával 6-7000m-es magasságokba is fel lehet jutni.Legalábbis itt a Mátra környékén.(De ha tévedek,nyugodtan javíts ki) :-)
#173
OROGRAFIKUS TURBULENCIA (VAGY ÁLLÓHULLÁMOK.) 1 RÉSZ. A hegyek fölöt keletkezõ hullámok az áramlással tovaterjednek,miközben AMPLITUDÓJUK csökken.Megfeleö erõsségû áramlás esetén állohullámok,ill,hullámrendszerek alakulnak ki.Az ilyen hullámredszert használják ki, a vitorlázó repülõk. Emellett gyakran az alsóbb szintekben az áramvonalak visszafordulnak. A hullámok amplitudója és a visszafordulás szintjének magassága függ a hegy méreteitõl,a domborzati formáktól,az áramlás sebességétõl és a légtömeg rétegzõdésétõl. Az állohollámok létrejötte nagy függõleges szélsebesség gradiemsek kialakulásához vezet, amely elõsegiti az örvények megnövekedését akkorára, hogy nagyságuk összehasonlitható lesz a repülõgáp méretével. A turbolencia nemcsak közvetlenül a hegy fölött erõsödik meg,hanem attól agy bizonyos távolságra is,fõként a hegy szélárnyékos oldalán. Itt ugyanis az áramlásban gyakran észlelhetõ szakadás, aminek követkesztében légritkúlat keletkezi,ez pedig örvényképzõdéshez vezet. Ennek megfelelõen a turbolencia legvalószinûbb és legerösebb a széárnyékos oldalon. Jól jelzik eszt a lancsealakú felhõk(Aclenticularis). A dobálás intenzitása a szélsebesség növekedésével nö.Szinte törvényszerû, hogy 8-10m/s-os vagy annál nagyobb szélsebességnél orografikus turbulencia észlelhetõ.A turbolencia növekedésére a függöleges szélprofil alakulása is hatással van. VÉGE AZ 1 RÉSZNEK
#172
A téli idõszakban október 1-tõl márciusig nem mûködnek azok a "G" (vitorlázó) légterek, (G1, G2, G3) melyek a környékbeli vitorlázó repülõtereknek (Hármas-Határ-Hegy, Farkashegy, Budaõrs) vannak fenntartva és melyeket mi siklóernyõsök is használunk amikor a Hármas-Határ-Hegyrõl ÉK-i szélben repülünk a Balaton felé. Ebben az idõszakban az egész területen csak 750/1050m AMSL-ig szabad felmenni. A légügy által holtszezonnak vélt idõszakban azonban -bár a vizotlázók nem tartanak üzemet) akad néhány nap amikor mi ki tudnánk emelkedni (gyenge termikekben, vagy felhõszívásban), de a gépek ott tûznek el a fejünk felett. Itt van a téli légtérszerkezet: Link üdv
#171
Ja, hogy csak úgy eltudják nézni az utasszállítok a magasságot?nevet) De ilyet már én is észre vettem, de az okát annak golndoltam, hogy adott magasságban nagy a légmozgás, így azért nem lehet azon a magasságon vagy valami ilyesmi. Szerintetek? Mert tényleg volt már itt is a megszokottól alacsonyabban közlekedõ utasszállító, annyira, hogy a motort és az ablakokat is kilehetett venni.
#170
OK
#169
Tehát én most annyit akartam mondani,hogy szombaton nagyon jó idõ volt és nemcsak 10000m-en volt légiforgalom,hanem 1000m körül is,ugyanis repültek motorossal,de vitorlázóval már nem,mivel arról a biztosítás sajnos lejárt okt.17-én. De volt egy utasszállítógép ami a magasságát elnézte,mert alacsonyan jött.Errõl van egy kép.
#168
Nem értem mire célzol. Bocsi,de mennem kell dolgozni,majd este 8 fele leszek net közelben.
#167
Helló mdávid (aktivitás Orografikus turbulencia vagy hullámuk vagy, felhõ nélküli turbulencia,vagy futóáramlás vagy, viszintes szélnyirás-oldalirányú -áramlás irányba esõ vagy mi.
#166
1000 méteren,de a gépre arra rázoomoltam.Ez csak egy tipp,hogy 6000m ,de lehet kevesebb is.
#165
Azt elfelejtettem hozzáírni :motoros gépek voltak
#164
Kiváncsiságból érdekelne 1000m-en mibõl látszott az aktivítás /Pest fölött szinte semmi nem volt 1000m-ig kora délután/. A kondenzcsikok sokasága forgalmi aktívitást mutathat, vagy valami mást is? /6000m-en nem látszik ilyen nagynak egy repgép.../
#163
A mai nap nemcsak 1000m-es magasságban volt aktív,hanem 10000m magasan is,mert igen sok kondenzcsík volt az égen,de volt egy ami eltévedt és kb. 6000m magasan száguldott.A képlinkeknél ott van a kép.
#162
Miért,mit csinál?
#161
HORRORBABY.(KÁLMÁN) amit csinálsz nem szép dológ .????
#160
TAF LZZI3111600Z3 11803 24004MPS 999SCT 035 B KN080 TEMPO 1803 400 RA =14121 12843 31680 71504 10247 20133 30015 40176 57014 70311 86262 333 86843 = Helló Kálmán
#159
Az elõrejelzett helyzetben történt némi változás- egyelõre csak a talajon érvényesülnek gyenge anticiklonális hatások. A magasabb rétegekben még a nyugati áramlással érkezõ -fõként szombaton- a még nedvesebb léghullámokkal is számolni kell. Szombaton felhõsebb, vasárnap már naposabb idõ lesz. Csapadékhajlam- szombat délig csapadéknyom-1mm, késõbb nem...Áramlási viszonyok-sebesség 1-4 m/s, irány: eleinte nyugatias majd /vasárnap/ változó irányú. A hõmérsékletben lényeges változás a várthoz képest nem lesz: min:8-12 max 15-19 fok...
#158
Üdv Cauchy nevetÚjabb álláspont a szombati idõvel kapcsolatban?
#157
ide még sose irtam nevet megteszem ezt most
#156
Ez nagyon jól hangzik... Köszönjük Horrorbaby, reménykedünk... Csá!
#155
Október elsõ hétvégéjén az elvonult hidegfront után az anticiklonális hatások erõsödnek- röviden: anticiklon déli peremhelyzet, északias gyenge-mérsékelt áramlás /2-5 m/s/,legalább 60%-ban napos idõ, csapadék a Balaton térségében nem várható, minimum: 6-10, maximum hõmérséklet 14-18 fok - a jelenlegi elõrejelzések alapján...
#154
Szevasztok! Jövõ hétvégén kerülne megrendezésre az 1. magyar acro (akrobatikus) verseny a Balatonnál. Szerintetek milyen idõ lesz? Lehet reménykedni, hogy nem fog szakadni az esõ meg nem lesz orkánerejû szél...? Már csak ezért fohászkodunk... Elõre is köszi! üdv!
#153
A pg.c2-re nem írtam beszámolót ide csak egy jelzésértékû: Múlt vasárnap Hármashatárhegy-Érd a lányommal tandem. (Rosszul lett az 1 órás dobálózásban és a házam mögött leszálltam) majd aznap gyógy/ gyenge akro repülés a fiammal a HHH-n. Hétfõn 88 km-es táv HHH-M1 autópálya Gyõr elõtti elágazás tandemmal. Ezzel a saját rekordomat döntöttem 1km-rel. Jó idõ volt Caveman-al együtt tekerésztünk Tatabányánál, ekor õ Pannonhalmára vette az irányt amit el is ért, utána még berepültek Gyõrbe. Ezúton is gratula. 2000 m-es felhõalap, vékony(100-200m vastag) felhõkkel.
#152
Pénteken 15 óra után eltûntek a Cu-k, a magassági inverziós melegedés miatt, ma még 1300-as plafon volt holnap vasárnap egy kicsit már magasabban lesz 1500-1600m és átalakul az idõjárási helyzet is... / errefelé kevés siklóernyõs jár, de a honlapotok egész jó- egy kis meteor kellene bele még.../
#151
Azok a szerencsések, akiknek nem kellett dolgozni a hétvégén is, bizony nagyokat repültek... Néhány rövid beszámoló és eredmény a pg.c2.hu oldalon található. De vajon mit hoz ez a hétvége...? István
#150
"Eredményes" idõk/napok vannak és semmi visszajelzés/élménybeszámoló???...
#149
Sziasztok! Ha jól gondolom hétvégén jó rep. idõ várható. Tudna valaki pontosabb elõrejelzést adni mint a fõoldalon olvasható? Szélirány, szélerõsség érdekel persze, meg hogy mennyire lesz "hidegfront utáni labilis légállapot"... Mennyire fog változni a szélirány szombaton napközben?
#148
TTom: Horrorbaby-t ismerjük, minden valamire való Eged Kupán ott van. Õ szokta megmondani a tutit nevet
#147
Horrorbaby: Köszi a részletes infót! Nekem végül munka lett a hétvégén sajnos, de TTom-nak sikerült Kalocsáról egy majdnem 50-est repülni. Kékesen meg állítólag nem volt semmi, hamar leállt a szél. Ki érti ezt...? nevet
#146
Valahogy igy/ dd -szél iránya /d az angol direction-irány szó kezdõbetüje/ Rep/ szélirányt 16 részre osztott szélrózsa szerint/02Észak-északkelet NNE 22,5/04 Északkelet NE 45,0 /07 Kelet E 90,0/11 Kelet-délkelet ESE 112,5/ 14 Délkelet SE 135,0 / 16 Dél délkelet SSE 157,5 /18 Dél D 180,0°/ 20 Dél-délnyugat SSW 202,5°/ 22 Délnyugat EW 225,0° /25 Nyugat-délnyugat WSW247,0°/ 27 Nyugat W 270,0° /29 Nyugat északnyugat WNW 292,5° / 32 ÉszaknyugatNW 315,0°/ 34 Észak -északnugat NWW 337,5°/36 Észak N 360,0°
#145
(?????)
#144
Horrorbaby köszi az infókat! Majd egyszer odaállhatnál a Szegedi Webkamera elé, hogy megismerjünk! nevet
#143
effistvan- a szél iránya délelõtt /kb 11óráig 330-360 fok, késõbb 350-020 fok 14 ó után 010-040 fok sebessége 4-6m/s 15 ó után 2-4 m/s a magassági 1500m-en 340-010 fok 6-8 m/s 14 ó után: 4-6 m/s....
#142
Horrorbaby: És szerinted vajon inkább Óbuda lesz (ÉK), vagy Eger (ÉNY)? Vagy megint csont észak, ami egyikre sem igazán jó? Köszi, István
#141
#140
TTom- szombat szeles elszórt záporral délután, a vasárnap viszont jól repülhetõnek látszik, ha a start helyen a szél 4-6 m/s lesz s ez valószínû- céltáv 120
#139
#138
Sziasztok! Régebben regisztráltam ezen az oldalon, de aztán csak olvasgattam, nem írtam. Budapesti siklóernyõs vagyok, ebbõl eredõen érdekel a meteorológia hobbi szinten, bár nem vagyok tudora... Érdekelne, hogy szombatra ti még erõs szelet láttok a kristálygömbötökben, vagy a ma esti gyengülés alapján lehet reménykedni, hogy holnap már repülhetõ idõ lesz? Horrorbaby: ellátsz te Eger környékéig esetleg meteor infókkal? Ott valahogy sokszor gyengébb az ÉNY-i szél , mint pl Pesten.
#137
T Keve- a fejlõdésed nem vitatható, egyébként a XIV. Alföld Kupáról van szó, az adatok most már helyesek, ha itt voltál nem lettek volna fenntartásaid az itt létemmmel kapcsolatban ebben a "témában még fejlõdnöd kell persze ha tudsz még, mert nyelvtanból már nem...
#136
5 Nap 2004 08 12 Szeged Szabad osztály Zsombo- Kunágota -Hszobtwr -Megyesegyáza- Kistelek-Szeged Táv 419,2km 1 Verebélyi zoltán Máv Ventus 2ct/18m Start 13,07,46- 16,58,02- 03,50,16 109km/h 419,2km 1000pont / 2 Réti István Nimbus 2b/3 Vlaszák Lajos LS8/18m Te tényleg otvagy mert nem ugynészki mert én igen 3 napot
#135
T Keve nem ártana tisztázni hányadik Alföld Kupáról és melyik évbõl veszed az adatokat...pihenj egy kicsit...
#134
Alföld Kupa Szeged 1 nap zsombo-sukosd-kkfhztwr-dujvtwr-szatymaz-szeged18 .Napi gyösztes Vlaszák Lajos LS-8-18 gép 352,5km 87,9km/h/2 Tábor CSaba Lag-17 89,7km/h( Szabad osztály ) Horrr figyellek
#133
Gyuri: Sajnos nem ismertem meg az illetõt, a motorosok egy picit elkülönülnek. Én csak azokat ismerem akik motor nélkül is szoktak repülni.
#132
Caveman^:4 db van fent,szerintem vasárnapig kint lesz,ha addig nem nézed meg,esetleg adj 1 emilcímet...elküldöm.
#131
Caveman^:Kint volt a 3 kép,csak közben /utána 2 nappal jöttek a szép cumulusok,és levettem /kicseréltem/. Most visszarakom,és kint lesz amíg valami földindulás,égszakadás nem lesz,amit lefényképezzek. kb 17-tõl lesz megint fenn,most nézd meg
#130
Gyuri: Szevasz! Én megnéztem a linket, de nem igazán értem, hogy mit kéne látni azokon a gyönyörû cumulusokon kívül.

Havazás előrejelzés

Utolsó észlelés

2024-11-21 20:08:26

Radostyán

-1.4 °C

RH: 82 | P: 1003.0

Észlelési napló

Térképek

Radar
map
Aktuális hõmérséklet
map
Aktuális szél
map

Utolsó kép

130918

Hírek, események

Indul a MetNet előrejelzési verseny sorozatának 41. sorozata

MetNet | 2024-11-02 11:38

pic
Kis pihenés után folytatódhat a meteorológiai megmérettetés, immáron 41.