Repülés
ÚTVONALELÕREJELZÉS. Az útvonalelõrejelzés (Route Forecast)egy állandó útvonalszakaszra vonatkozó rendszeres meteorológiai elõrejelzés,amely az alábiakban fesorolt elemekre vonatkozik.Általános idõjárási helyzet-magassági szél és hõmérséklet-felhõzeti viszonyok-szignifikáns idõjárás-0°-os szint magassága-turbulencia mértéke-jegesedés mértéke.A jelentésben csak WMO és azICAO által jóváhagyott meteorológiai és repülési kifejezések és röviditések használhatók.
SAPKAFELHÕ orografikus felhõtipus. Egyedülálló hegycsúcson vagy kevéssel fölötte keletkezik,és a csúcshoz viszonyitva álló helyzetben marad. Képzõdésének és fennmaradásának oka hogy a nedves levegõ a hegycsúcs fölött átkelve lehûl és kondenzálódik. ROTORFELHÕ orografikus,altocumulus jellegû(hengeres)felhõtipus,nagy hegyvonulatok lee-oldalán alakul ki. A hegyvonulat keltette,nagy stacionárius örvények hozzák létre;a levegõ a felhõben a hegylánccal párhuzamos irányú tengely körül forog. TARÉJFELHÕ orografikus felhõtipus, amely hegygerincek mentén,magán agerinc vagy kevéssel fölöte keletkezik,attól lee-irányban nyúlik el,és a gerinchez viszonyitva álló helyzetben marad. Képzõdésének és fennmaradásának oka a hegygerincen átkelni kényszerülõ nedves levegõ lehûlése és kondenzációja.A távoktatásnak zezennel VÉGE.
OROGRAFIKUS FELHÕ orografikus emelés következtében képtõdik,formáját és kiterjedését az áramlás útjában álló domborzat zavaró hatása határozza meg. A leggyakoribb orografikus felhõtipusok: (zászlófelhõ, taréjfelhõ,sapkafelhõ,fönfelhõ,rotorfelhõ)OROGRAFIKUS-ciklon-csapadék-emelés-frontogenezis-hullám- inverzió-izobárok-okklúzió=
2 rész .Kis sebességû 5m/s áramlás, ha a sebesség nem növekszik lényegesen a magasságal, örvénymentes marad/ Ha az áramlás eléri az 5-7m/s-ot és a sebesség a magassággal nõ az áramvonalak visszafordulnak,s ötvényképzõdés indul meg;fõként a szélárnyékos oldalon./ 8-10m/s sebesség esetén,amikor a szél a magassággal erösõdik,állohullámok keletkeznek,s gyenge vagy közepes turbulencia alakul ki./ Még nagyobb szélsebességnél 10-12m/s vagytöbb,amelynek a szintje nem haladja meg a hegy magasságának másfélszeresét,s hirtelen lecsökken a magassággal,a hegy szélárnyékos oldalán viszintes tengelyû örvények keletkeznek. Ezek also része a széllel ellentétes irányban forog,s erõsen dobálja a gépet.Átméröjûk általában 400-800m,esetenként 1000m. Felszálló ágában gyakran jellegzetes gomolyos felhõk képzõdik (rotorfelhõ). A rotorok a légáramlás irányában tovahaladnak.Elõfordul,hogy nemcsak egy rotorhenger,hanem egymás felett két-három is keletkezik./ Ha a hegygerinc szitjén a szél erõssége meghaladja a 12m/s-ot,a szélárnyékos oldalon erõs turbolencia észlelhetõ. Ennek elkerülése végett,a repülés a hegygeric fellett olyan magasságban ajálatos végrehajtani,amely fele a gerinc magasságának.Ha a szélárnyékos oldalon kell repülni, akkor ezt úgy kell végrehajtani,hogy a gerictõl való távolság a magasságának huzszorosa legen.Ha Ac lenticularis felhõk tanálhatók az útvonalon, azokteteje fölött tanácsos elrepülni........
Igen ezt már mintha mondták volna reptéren,csak már nem emlékeztem rá.Ha jól tévedek akkor,a hullámba való repülés alkalmával 6-7000m-es magasságokba is fel lehet jutni.Legalábbis itt a Mátra környékén.(De ha tévedek,nyugodtan javíts ki) :-)
OROGRAFIKUS TURBULENCIA (VAGY ÁLLÓHULLÁMOK.) 1 RÉSZ. A hegyek fölöt keletkezõ hullámok az áramlással tovaterjednek,miközben AMPLITUDÓJUK csökken.Megfeleö erõsségû áramlás esetén állohullámok,ill,hullámrendszerek alakulnak ki.Az ilyen hullámredszert használják ki, a vitorlázó repülõk. Emellett gyakran az alsóbb szintekben az áramvonalak visszafordulnak. A hullámok amplitudója és a visszafordulás szintjének magassága függ a hegy méreteitõl,a domborzati formáktól,az áramlás sebességétõl és a légtömeg rétegzõdésétõl. Az állohollámok létrejötte nagy függõleges szélsebesség gradiemsek kialakulásához vezet, amely elõsegiti az örvények megnövekedését akkorára, hogy nagyságuk összehasonlitható lesz a repülõgáp méretével. A turbolencia nemcsak közvetlenül a hegy fölött erõsödik meg,hanem attól agy bizonyos távolságra is,fõként a hegy szélárnyékos oldalán. Itt ugyanis az áramlásban gyakran észlelhetõ szakadás, aminek követkesztében légritkúlat keletkezi,ez pedig örvényképzõdéshez vezet. Ennek megfelelõen a turbolencia legvalószinûbb és legerösebb a széárnyékos oldalon. Jól jelzik eszt a lancsealakú felhõk(Aclenticularis). A dobálás intenzitása a szélsebesség növekedésével nö.Szinte törvényszerû, hogy 8-10m/s-os vagy annál nagyobb szélsebességnél orografikus turbulencia észlelhetõ.A turbolencia növekedésére a függöleges szélprofil alakulása is hatással van. VÉGE AZ 1 RÉSZNEK
A téli idõszakban október 1-tõl márciusig nem mûködnek azok a "G" (vitorlázó) légterek, (G1, G2, G3) melyek a környékbeli vitorlázó repülõtereknek (Hármas-Határ-Hegy, Farkashegy, Budaõrs) vannak fenntartva és melyeket mi siklóernyõsök is használunk amikor a Hármas-Határ-Hegyrõl ÉK-i szélben repülünk a Balaton felé. Ebben az idõszakban az egész területen csak 750/1050m AMSL-ig szabad felmenni. A légügy által holtszezonnak vélt idõszakban azonban -bár a vizotlázók nem tartanak üzemet) akad néhány nap amikor mi ki tudnánk emelkedni (gyenge termikekben, vagy felhõszívásban), de a gépek ott tûznek el a fejünk felett. Itt van a téli légtérszerkezet: Link üdv
Ja, hogy csak úgy eltudják nézni az utasszállítok a magasságot?) De ilyet már én is észre vettem, de az okát annak golndoltam, hogy adott magasságban nagy a légmozgás, így azért nem lehet azon a magasságon vagy valami ilyesmi. Szerintetek? Mert tényleg volt már itt is a megszokottól alacsonyabban közlekedõ utasszállító, annyira, hogy a motort és az ablakokat is kilehetett venni.
Tehát én most annyit akartam mondani,hogy szombaton nagyon jó idõ volt és nemcsak 10000m-en volt légiforgalom,hanem 1000m körül is,ugyanis repültek motorossal,de vitorlázóval már nem,mivel arról a biztosítás sajnos lejárt okt.17-én. De volt egy utasszállítógép ami a magasságát elnézte,mert alacsonyan jött.Errõl van egy kép.
Nem értem mire célzol. Bocsi,de mennem kell dolgozni,majd este 8 fele leszek net közelben.
Helló mdávid (aktivitás Orografikus turbulencia vagy hullámuk vagy, felhõ nélküli turbulencia,vagy futóáramlás vagy, viszintes szélnyirás-oldalirányú -áramlás irányba esõ vagy mi.
1000 méteren,de a gépre arra rázoomoltam.Ez csak egy tipp,hogy 6000m ,de lehet kevesebb is.
Kiváncsiságból érdekelne 1000m-en mibõl látszott az aktivítás /Pest fölött szinte semmi nem volt 1000m-ig kora délután/. A kondenzcsikok sokasága forgalmi aktívitást mutathat, vagy valami mást is? /6000m-en nem látszik ilyen nagynak egy repgép.../
A mai nap nemcsak 1000m-es magasságban volt aktív,hanem 10000m magasan is,mert igen sok kondenzcsík volt az égen,de volt egy ami eltévedt és kb. 6000m magasan száguldott.A képlinkeknél ott van a kép.
TAF LZZI3111600Z3 11803 24004MPS 999SCT 035 B KN080 TEMPO 1803 400 RA =14121 12843 31680 71504 10247 20133 30015 40176 57014 70311 86262 333 86843 = Helló Kálmán
Az elõrejelzett helyzetben történt némi változás- egyelõre csak a talajon érvényesülnek gyenge anticiklonális hatások. A magasabb rétegekben még a nyugati áramlással érkezõ -fõként szombaton- a még nedvesebb léghullámokkal is számolni kell. Szombaton felhõsebb, vasárnap már naposabb idõ lesz. Csapadékhajlam- szombat délig csapadéknyom-1mm, késõbb nem...Áramlási viszonyok-sebesség 1-4 m/s, irány: eleinte nyugatias majd /vasárnap/ változó irányú. A hõmérsékletben lényeges változás a várthoz képest nem lesz: min:8-12 max 15-19 fok...
Október elsõ hétvégéjén az elvonult hidegfront után az anticiklonális hatások erõsödnek- röviden: anticiklon déli peremhelyzet, északias gyenge-mérsékelt áramlás /2-5 m/s/,legalább 60%-ban napos idõ, csapadék a Balaton térségében nem várható, minimum: 6-10, maximum hõmérséklet 14-18 fok - a jelenlegi elõrejelzések alapján...
Szevasztok! Jövõ hétvégén kerülne megrendezésre az 1. magyar acro (akrobatikus) verseny a Balatonnál. Szerintetek milyen idõ lesz? Lehet reménykedni, hogy nem fog szakadni az esõ meg nem lesz orkánerejû szél...? Már csak ezért fohászkodunk... Elõre is köszi! üdv!
A pg.c2-re nem írtam beszámolót ide csak egy jelzésértékû: Múlt vasárnap Hármashatárhegy-Érd a lányommal tandem. (Rosszul lett az 1 órás dobálózásban és a házam mögött leszálltam) majd aznap gyógy/ gyenge akro repülés a fiammal a HHH-n. Hétfõn 88 km-es táv HHH-M1 autópálya Gyõr elõtti elágazás tandemmal. Ezzel a saját rekordomat döntöttem 1km-rel. Jó idõ volt Caveman-al együtt tekerésztünk Tatabányánál, ekor õ Pannonhalmára vette az irányt amit el is ért, utána még berepültek Gyõrbe. Ezúton is gratula. 2000 m-es felhõalap, vékony(100-200m vastag) felhõkkel.
Pénteken 15 óra után eltûntek a Cu-k, a magassági inverziós melegedés miatt, ma még 1300-as plafon volt holnap vasárnap egy kicsit már magasabban lesz 1500-1600m és átalakul az idõjárási helyzet is... / errefelé kevés siklóernyõs jár, de a honlapotok egész jó- egy kis meteor kellene bele még.../
Azok a szerencsések, akiknek nem kellett dolgozni a hétvégén is, bizony nagyokat repültek... Néhány rövid beszámoló és eredmény a pg.c2.hu oldalon található. De vajon mit hoz ez a hétvége...? István
Sziasztok! Ha jól gondolom hétvégén jó rep. idõ várható. Tudna valaki pontosabb elõrejelzést adni mint a fõoldalon olvasható? Szélirány, szélerõsség érdekel persze, meg hogy mennyire lesz "hidegfront utáni labilis légállapot"... Mennyire fog változni a szélirány szombaton napközben?
TTom: Horrorbaby-t ismerjük, minden valamire való Eged Kupán ott van. Õ szokta megmondani a tutit
Horrorbaby: Köszi a részletes infót! Nekem végül munka lett a hétvégén sajnos, de TTom-nak sikerült Kalocsáról egy majdnem 50-est repülni. Kékesen meg állítólag nem volt semmi, hamar leállt a szél. Ki érti ezt...?
Valahogy igy/ dd -szél iránya /d az angol direction-irány szó kezdõbetüje/ Rep/ szélirányt 16 részre osztott szélrózsa szerint/02Észak-északkelet NNE 22,5/04 Északkelet NE 45,0 /07 Kelet E 90,0/11 Kelet-délkelet ESE 112,5/ 14 Délkelet SE 135,0 / 16 Dél délkelet SSE 157,5 /18 Dél D 180,0°/ 20 Dél-délnyugat SSW 202,5°/ 22 Délnyugat EW 225,0° /25 Nyugat-délnyugat WSW247,0°/ 27 Nyugat W 270,0° /29 Nyugat északnyugat WNW 292,5° / 32 ÉszaknyugatNW 315,0°/ 34 Észak -északnugat NWW 337,5°/36 Észak N 360,0°
Horrorbaby köszi az infókat! Majd egyszer odaállhatnál a Szegedi Webkamera elé, hogy megismerjünk!
effistvan- a szél iránya délelõtt /kb 11óráig 330-360 fok, késõbb 350-020 fok 14 ó után 010-040 fok sebessége 4-6m/s 15 ó után 2-4 m/s a magassági 1500m-en 340-010 fok 6-8 m/s 14 ó után: 4-6 m/s....
Horrorbaby: És szerinted vajon inkább Óbuda lesz (ÉK), vagy Eger (ÉNY)? Vagy megint csont észak, ami egyikre sem igazán jó? Köszi, István
TTom- szombat szeles elszórt záporral délután, a vasárnap viszont jól repülhetõnek látszik, ha a start helyen a szél 4-6 m/s lesz s ez valószínû- céltáv 120
Sziasztok! Régebben regisztráltam ezen az oldalon, de aztán csak olvasgattam, nem írtam. Budapesti siklóernyõs vagyok, ebbõl eredõen érdekel a meteorológia hobbi szinten, bár nem vagyok tudora... Érdekelne, hogy szombatra ti még erõs szelet láttok a kristálygömbötökben, vagy a ma esti gyengülés alapján lehet reménykedni, hogy holnap már repülhetõ idõ lesz? Horrorbaby: ellátsz te Eger környékéig esetleg meteor infókkal? Ott valahogy sokszor gyengébb az ÉNY-i szél , mint pl Pesten.
T Keve- a fejlõdésed nem vitatható, egyébként a XIV. Alföld Kupáról van szó, az adatok most már helyesek, ha itt voltál nem lettek volna fenntartásaid az itt létemmmel kapcsolatban ebben a "témában még fejlõdnöd kell persze ha tudsz még, mert nyelvtanból már nem...
5 Nap 2004 08 12 Szeged Szabad osztály Zsombo- Kunágota -Hszobtwr -Megyesegyáza- Kistelek-Szeged Táv 419,2km 1 Verebélyi zoltán Máv Ventus 2ct/18m Start 13,07,46- 16,58,02- 03,50,16 109km/h 419,2km 1000pont / 2 Réti István Nimbus 2b/3 Vlaszák Lajos LS8/18m Te tényleg otvagy mert nem ugynészki mert én igen 3 napot
T Keve nem ártana tisztázni hányadik Alföld Kupáról és melyik évbõl veszed az adatokat...pihenj egy kicsit...
Alföld Kupa Szeged 1 nap zsombo-sukosd-kkfhztwr-dujvtwr-szatymaz-szeged18 .Napi gyösztes Vlaszák Lajos LS-8-18 gép 352,5km 87,9km/h/2 Tábor CSaba Lag-17 89,7km/h( Szabad osztály ) Horrr figyellek
Gyuri: Sajnos nem ismertem meg az illetõt, a motorosok egy picit elkülönülnek. Én csak azokat ismerem akik motor nélkül is szoktak repülni.
Caveman^:4 db van fent,szerintem vasárnapig kint lesz,ha addig nem nézed meg,esetleg adj 1 emilcímet...elküldöm.
Caveman^:Kint volt a 3 kép,csak közben /utána 2 nappal jöttek a szép cumulusok,és levettem /kicseréltem/. Most visszarakom,és kint lesz amíg valami földindulás,égszakadás nem lesz,amit lefényképezzek. kb 17-tõl lesz megint fenn,most nézd meg