Repülés
Hirtelen Nicolas Cage filmje ugrott be, a Képlet.Pont így zuhan le a repülõgép benne...
Nekem csak jó tapasztalataim vannak Heathrow-ról, persze tudom hogy ez nem mindig így van és eddig nyilván szerencsém volt valószínûleg, de ha azt nézzük, hogy az a reptér mennyire forgalmas, csoda lenne ha nem lenne semmi zûrzavar hébe-hóba. Így is le a kalappal elõttük. Nagyon tutin meg van szervezve a gépek mozgása. Pedig egyszerre mozog pár... Ehhez képest cipruson a múlt repülésem alkalmával sikerült annak a két darab gépnek, ami a reptéren volt, zavarnia egymást...
A londoni reptér amúgy is tiszta katyvasz, mindig van valami proléma. Én kétszer voltam ott, de elég is volt. Liszt Ferencen meg alig van ember.
Iridium mûhold volt valószínûleg. Az jellemzõ rájuk, hogy fokozatosan fényesednek fel, majd halványulnak el. Fényességük akár -8mag is lehet, ami a legfényesebb csillagok fényének többszöröse (akár 100*-osa is lehet).
Link
Itt nézheted meg a Szeged felett látható Iridium fényléseket. A -8-as már igen szép.
Link
Itt nézheted meg a Szeged felett látható Iridium fényléseket. A -8-as már igen szép.
Lezárták este 7-ig (GMT) London légterét. Egyelõre IT hibára hivatkoznak. Tekintve a térség forgalmát, ez viszonylag nagy gubanc: Link
Különben visszatérve az észlelésedre..
Nekem is volt még régen, olyan 2005-7 tájékán késõ õszi,októberi szép naplemente után, amikor a Ac.castellánus középmagas 3000 m. pamacs felhõket egyszer csak megvilágította egy függõlegesen felfelé haladó "fénypont". Ennek se volt hangja,se csóvája (füst).
Az volt az érdekes a 3-5 mp.-s látványból, hogy határozottan látszott a felemelkedés, a fény elõször alulról világította meg a felhõ pamacsokat,fehér-narancssárgán majd áthaladt rajtuk, akkor is 10-20 fokszög területen látszott a fény vetülete, majd feljebb érve kihunyt a fény.Az irány ék.kelet, Kiskunfélegyháza-Kecskemét irányában. De szerintem nem volt olyan messze, adva a vékony lemezfelhõ, de azért 2-4 ezer méteren.
Csak azért írtam le ezt, mert észleltem, de nem akartam nyilvánosságra hozni, mostanig.
Nekem is volt még régen, olyan 2005-7 tájékán késõ õszi,októberi szép naplemente után, amikor a Ac.castellánus középmagas 3000 m. pamacs felhõket egyszer csak megvilágította egy függõlegesen felfelé haladó "fénypont". Ennek se volt hangja,se csóvája (füst).
Az volt az érdekes a 3-5 mp.-s látványból, hogy határozottan látszott a felemelkedés, a fény elõször alulról világította meg a felhõ pamacsokat,fehér-narancssárgán majd áthaladt rajtuk, akkor is 10-20 fokszög területen látszott a fény vetülete, majd feljebb érve kihunyt a fény.Az irány ék.kelet, Kiskunfélegyháza-Kecskemét irányában. De szerintem nem volt olyan messze, adva a vékony lemezfelhõ, de azért 2-4 ezer méteren.
Csak azért írtam le ezt, mert észleltem, de nem akartam nyilvánosságra hozni, mostanig.
Az irány sem stimmel.
Nem fénycsóvát láttam, mint a képeken, hanem egy nagyon erõsen fénylõ pontot, ami nyugatnak-délnyugatnak haladt.
Nem fénycsóvát láttam, mint a képeken, hanem egy nagyon erõsen fénylõ pontot, ami nyugatnak-délnyugatnak haladt.
Amit te linkeltél az hajnalban volt, BKrisz viszont kora este látta, amit látott...
Azt hiszem megvan a válasz. Nagyon jó és pont idõben láthattad. Esetleg egy lemaradott darabot láthattál.
Link
Link
Semmi hang nem volt, apró, de nagyon fényes tárgy volt.
Azon gondolkozok, hogy nem-e az ûrállomás volt-e, a vékony felhõzet miatt láthattam esetleg, de miért volt annyira fényes? Fénytörés? Ugye nálunk bezavar a fényszennyezés rendesen a felhõk is narancsosak, de ez szinte kiégett a háttérbõl. Mikor megláttam azt hittem, hogy valami fényrakéta, de nem jött a pukkanás, ezek után úgy 2 percig látható volt.
Azon gondolkozok, hogy nem-e az ûrállomás volt-e, a vékony felhõzet miatt láthattam esetleg, de miért volt annyira fényes? Fénytörés? Ugye nálunk bezavar a fényszennyezés rendesen a felhõk is narancsosak, de ez szinte kiégett a háttérbõl. Mikor megláttam azt hittem, hogy valami fényrakéta, de nem jött a pukkanás, ezek után úgy 2 percig látható volt.
Valamit láttam az égen 15 perce, de nem tudom mit.
Gyengén szakadozott vékony stratus van felettünk, néha átsejlik a Hold, egy-egy csillag. Nagyon erõs narancsos fényt láttam (sokkal erõsebben világított, mint bármely csillag derült éjszakán), ami K-NY-i irányban haladt, nagyjából olyan sebességgel, mint egy mûhold szokott. Mikor megláttam majdnem felettem járt, ekkor volt a legerõsebb fénye, ahogy haladt NY-nak fokozatosan halványodott.
Nem tudom mi lehetett ennyire fényes odafenn, abban biztos vagyok, hogy nem a felhõzet alatti fényforrást láttam, gyengült-erõsödött a fény ahogy haladt a tárgy felhõk felett.
Ne gyertek a zufókkal!
Gyengén szakadozott vékony stratus van felettünk, néha átsejlik a Hold, egy-egy csillag. Nagyon erõs narancsos fényt láttam (sokkal erõsebben világított, mint bármely csillag derült éjszakán), ami K-NY-i irányban haladt, nagyjából olyan sebességgel, mint egy mûhold szokott. Mikor megláttam majdnem felettem járt, ekkor volt a legerõsebb fénye, ahogy haladt NY-nak fokozatosan halványodott.
Nem tudom mi lehetett ennyire fényes odafenn, abban biztos vagyok, hogy nem a felhõzet alatti fényforrást láttam, gyengült-erõsödött a fény ahogy haladt a tárgy felhõk felett.
Ne gyertek a zufókkal!
Egy nagyon érdekes cikk a repülésnél használatos új generációs idõjárásradarokkal kapcsolatban.
Link
Érdemes elolvasni, izgalmas cikk!
Link
Érdemes elolvasni, izgalmas cikk!
Írtam, hogy a gép leszállni készült (Dubaiból érkezett); nem madárraj volt, hanem a Bécs Ny-i határa feletti zivatarcella, emiatt volt az éles kanyar a város felett. Hogy miért ilyen alacsonyan, az már nem fog kiderülni.
Nem írtad, hogy fel-vagy leszálló géprõl van szó. Gondolatom szerint leszálló lehetett, amikor észlelhette a madárrajt, majd kanyar. A felszálló gépek már a pálya után elérik a 2-300 métert, és nincs kecmec, emelkedni kell. Vagy valami hajtómû hiba lehet,(vagy madár) de akkor is messzi kanyart vesznek, nem a város felett.
Kb. 1 órával ezelõtt az Emirates UAE125-ös járata számomra félelmetes manõvert hajtott végre; Bécs felett 45-50°-ra bedöntött kanyar, mindössze 110 m magasan (a flightradar szerint). Az egész az ablakom "elõtt" játszódott le, a gép olyan alacsonyan volt, hogy (amikor szembe repült a házzal) hatalmasnak hatott a fesztávolsága. Szerintem valamit elrontott pilóta, ilyen alacsony approach és ilyen durva kanyar sürün lakott terület felett nem szokványos (legalábbis Bécs felett). Komolyan azt hittem, nem marad fent a gép, ráadásul a kanyarból kijõve még kicsit fel is húzta az orrát (talán észrevéve, hogy túl alacsonyan van?)
Szia, megérkezett szerencsésen, köszi az érdeklõdést
Fényképezésre nem volt lehetõség, mert ez munkaút volt, minden napját a Teherántól 100 km-re lévõ gyárban töltötte (hozták-vitték kocsival ). De úgy néz ki, hogy megy újra, talán nemsokára - akkor majd lesznek képek, tõlem
Fényképezésre nem volt lehetõség, mert ez munkaút volt, minden napját a Teherántól 100 km-re lévõ gyárban töltötte (hozták-vitték kocsival ). De úgy néz ki, hogy megy újra, talán nemsokára - akkor majd lesznek képek, tõlem
Szia Nyuli!
A kedves teheráni utas megérkezett szerencsésen?
Ha esetleg készített a városról fényképet a 40°C körüli hõségben, háttérben a havas Alborz hegycsúcsaival, nagyon szívesen megnézném!
A kedves teheráni utas megérkezett szerencsésen?
Ha esetleg készített a városról fényképet a 40°C körüli hõségben, háttérben a havas Alborz hegycsúcsaival, nagyon szívesen megnézném!
Igen, praktikusan kb. ennyi a lényeg. Persze különbözõ mélységû problémát okozhat egy katari vagy egy szír pecsét, és okozhat jó nagy gondot nem arab, de iszlám ország (pl. iráni vagy akár indonéziai) pecsétje is.
Izraellel addig nincs is probléma, amíg nincs az útleveledben arab országból származó pecsét utána kezdõdik a vesszõfutás! Van megoldás, második útlevél. Már ha valaki mindenképpen menni akar és már volt Arab országban. Jobb félni mint megijedni alapon...
Én nem hatalomfilozófiáról beszéltem, az itt talán túl messzire vezetõ lenne és amúgy is túl általános, hanem praktikusan és konkrétan az izraeli be- és kilépésrõl, ahol semmiféle célkeresztbe nem kerülnek az "ártatlanok" vagy kik. Egyedi túlkapások persze, hogy elõfordulnak minden rendszerben, mondjuk Izraelben soha nem fogják az útleveled a földre dobni, ugyanakkor elõfordulhat olyan (szerintem nem túl gyakran), hogy valamilyen biztonsági megfontolásból az aktuális reptéri biztonsági szabályoknál szigorúbban járnak el (az egyedi mérlegelésre törvényi felhatalmazásuk van), pl. elveszik a nálad lévõ Holt-tengeri sót, vagy mondjuk egy problémás személlyel való névrokonság miatt szállnak rád.
A hatalom márpedig nem válogat, csak teljesít. "Ha valakit komolyabban vegzálnak, akkor arról az illetõ is tehet valamilyen szinten." Ebben nincs igazad.... Simán célkeresztbe kerülnek ártatlanok. Mindegy, melyik ország, európai, ázsiai vagy más, és mindegy, hogy milyen hatalomról van szó. A hatalmat gyakorolni szokták...
Abban igazad van, hogy kiemelt eseteket általánosítva tévútra vándorolhat az emberfia.
Lehet rosszul fogalmaztam, a szándékom csupán annyi volt, hogy az általánosított iráni véleményt szembeállítsam egy általánosított izraelivel.
Lehet rosszul fogalmaztam, a szándékom csupán annyi volt, hogy az általánosított iráni véleményt szembeállítsam egy általánosított izraelivel.
Iránnal kapcsolatban a feleségem tapasztalatai összességében igen pozitívak; leszámítva a reptéri atrocitást az emberek igen barátságosak, udvariasak, tisztelettudóak és vendégszeretõk vele szemben. Az elsõ benyomás ugyan néha meghatározó, de most csalóka volt, szerencsére. "Természetesen" komoly megszorítások vannak a nõkkel szemben (pl. a haj kötelezõ eltakarása, büntetés terhe mellett). Lehet, hogy a következõ útjára elkísérem
Hát, tévedsz Jóska, viszonylag nagyot. Én nemrég voltam (nem elõször) Izraelben és maximálisan korrekt, normális és professzionális hozzáállás volt a Ben Gurion reptéren. A biztonsági ellenõrzés fejlettebb mint bárhol a világon, nem kell kitenni sem a fémtárgyakat, sem a folyadékot, sem semmit, mert a berendezések intelligensek. Az emberi hozzáállással sincs gond, van egy elbeszélgetés, ami adott esetben szigorú is lehet, de korrekt és pláne kilépés esetén az utas érdekét is szolgálja. Ja, ha valaki mondjuk szíriai pecséttel érkezik az útlevelében, az néhány órás interjúra számítson, de az más kérdés. Ha valakit komolyabban vegzálnak, akkor arról az illetõ is tehet valamilyen szinten.
Amúgy, nagy általánosságban az irániak sem olyanok mint akit Nyuli felesége kifogott, de ez már messzire vezet, Irán egy fantasztikus kultúrájú ország, függetlenül a teokráciától.
Amúgy, nagy általánosságban az irániak sem olyanok mint akit Nyuli felesége kifogott, de ez már messzire vezet, Irán egy fantasztikus kultúrájú ország, függetlenül a teokráciától.
A barátnõm munkájából adódóan sokat utazik a közel keleten, Libanon, Jordánia és az Emirátusokba. Ezekkel az országokkal még soha nem volt negatív tapasztalata, mindenhol kedvesek, már már túl kedvesek voltak vele. Iránba és Saudiba nem szokott menni, õ menne, kíváncsiságból, de mint a feleséged példájából is látszik, van oka, hogy miért nem küldik soha (Saudiba nem is kapna vízumot egyébként sem). És örülök is, hogy nem küldik! Még képes lenne és elmenne, engem meg itthon ehetne a fene, hogy mi van vele.
Ugyanezt a ... eljárást kapja meg több honfitársunk (köztük elismert sportolónk) Izraelben.
Egy biztos, Európa egyre kevésbé népszerû Ázsia forró pontjain.
Egy biztos, Európa egyre kevésbé népszerû Ázsia forró pontjain.
Ja, nem kell félteni
Csütörtök hajnalban, 3:35-kor indul vissza, megint Törökországon keresztül.
Persze, "vigyáztam" rá a radaron keresztül, furcsállottam is a hirtelen magasságingadozásokat néha...
Csütörtök hajnalban, 3:35-kor indul vissza, megint Törökországon keresztül.
Persze, "vigyáztam" rá a radaron keresztül, furcsállottam is a hirtelen magasságingadozásokat néha...
Uhh...ez még olvasva is túl izgalmasra sikeredett.
Talpraesett és nagyon bátor feleséged van!
Meddig marad Teheránban?
Egyébként figyelted az útját a flightradar24 oldalon?
Talpraesett és nagyon bátor feleséged van!
Meddig marad Teheránban?
Egyébként figyelted az útját a flightradar24 oldalon?
Nem volt sima a feleségem útja Teheránba... Már Isztambulig is rázós volt (tegnap a városban tornádó is volt), de onnan Teheránig a gép 10-12-szer több száz métert zuhant a turbulenciák miatt, az utasok már "Allahu akbar"-t kiabáltak... Teheránban elképesztõen barátságtalan a reptéri személyzet, a határõrök pedig kifejezetten primitívek és rosszindulatúak... Szegénykém 2 órát várakozott a kész vízumára, amit a fickónak csak be kellett volna ragasztania az útlevélbe, de az inkább kiélte a hatalmát. Aztán nagykegyesen beragasztotta, majd a feleségem lába elé dobta az útlevelet õt viszont nem kell félteni, közölte a fickóval, hogy biztos lehet benne, hogy igen jó hírét fogja kelteni az országnak, ha visszatér Európába... ezekután az õr kizavarta a feleségemet, de már megvolt a vízuma... Miután elmesélte jól leszidtam, egy ilyen országban a nõknek nincs szavuk, és jobb lenne, ha nem európaiaskodna, mert könnyen baj lehet belõle... Összegezve: egy "SOHA TÖBBÉ"-uticél... bocsánat
Igaz, köszi Bár az útvonal VIE-IST és IST-IKA lesz, azért az sem macerás.
Biztos voltam benne, hogy ismét nagyon ügyesen sikerült repülõjegyet venned. Ehhez te nagyon értesz!
Már alig várom ezekrõl a különleges helyekrõl a képes beszámolóidat!
---------------------
Gábor, azért a Krím-félsziget közelsége adhat okot egy kis nyugtalanságra...
De nem lesz semmi probléma, csak így szabad egy repülõútnak nekivágni!
Már alig várom ezekrõl a különleges helyekrõl a képes beszámolóidat!
---------------------
Gábor, azért a Krím-félsziget közelsége adhat okot egy kis nyugtalanságra...
De nem lesz semmi probléma, csak így szabad egy repülõútnak nekivágni!
Teheránt megcélozva elvileg nem kell problémás légtéren keresztül repülnie a legrövidebb útvonalon sem, pl. Bécsbõl vagy Frankfurtból: Link Link Minden okés lesz. Hú, az ozzie-kiwi út meg irigylésre méltó, de nagyon, remélem hamarosan követjük a példád.
Peti, nagyon jó áron volt jegy Dubajba, ill. pár hónappal késõbb Grúziába, így nem hagyhattuk ki. :]
Peti, nagyon jó áron volt jegy Dubajba, ill. pár hónappal késõbb Grúziába, így nem hagyhattuk ki. :]
Nem turista viszont izgalmas egy teheráni cégnél "tanácsad" a lelkem
-----------
Gábor: mi februárban megyünk Dubaiba, remélem gond nélkül (3 napra, aztán irány Ausztrália és Új-Zéland)
-----------
Gábor: mi februárban megyünk Dubaiba, remélem gond nélkül (3 napra, aztán irány Ausztrália és Új-Zéland)