Meteorológiai műszerek otthon
Műszer csatlakoztatása a MetNet-re
MetNet WS feltöltő: LINK MetNet WD feltöltő: LINK
MetNet cumulus feltöltő: LINK
Figyelem! Akinek Netatmo és Ruuvitag műszere van, az mostantól felkapcsolhatja a MetNet-re is!
Műszereim LINK
Csatlakoznál a légszennyezettség mérő állomáshoz? Olvasd el cikkünket
Kérdésed van ezzel kapcsolatban? Írj nekünk a legszennyezettseg(kukac)metnet(pont)hu címre.
Szia!
Próbáltam én is mûanyag cserépalátétbõl árnyékolót készíteni. Érdemes akár két rétegben kívül belül a megfeleõ színû festékkel átfesteni, mert bizony önmagában átsüt rajta a nap. Kipróbáltam, kevés fényt ugyan, de átenged. A másik gond vele a formája. A meredeken megtört szegély nem túl szerencsés, hiába távtartózza az ember nem fog rendesen szellõzni, még akkor sem mikor már oldalról szinte belesüt a nap. Ha megnézed az OMSZ árnyékoló "tányérjainak" formáját, akkor láthatod, hogy a kereskedelemben kapható alátét messze van tõle. Ezt a legjobban Taki tányérja közelíti meg. Sokáig kerestem én is, de ilyen tányért már sajnos nem nagyon gyártanak. Nem ez a divat. A legjobb szerintem is az, ha rendelsz Takitól, még a postaköltséggel együtt sem sokkal több, mint amit egyébként ráköltenél házilag (tányér, festék, stb.). Azon túl, hogy jól mûködik, még kinézetre is olyan mint az OMSZ-é. Ha mégis magad akarod elkészíteni, akkor érdemes valamilyen módon szellõzteni, hogy ne rekedjen meg benne a levegõ.
Próbáltam én is mûanyag cserépalátétbõl árnyékolót készíteni. Érdemes akár két rétegben kívül belül a megfeleõ színû festékkel átfesteni, mert bizony önmagában átsüt rajta a nap. Kipróbáltam, kevés fényt ugyan, de átenged. A másik gond vele a formája. A meredeken megtört szegély nem túl szerencsés, hiába távtartózza az ember nem fog rendesen szellõzni, még akkor sem mikor már oldalról szinte belesüt a nap. Ha megnézed az OMSZ árnyékoló "tányérjainak" formáját, akkor láthatod, hogy a kereskedelemben kapható alátét messze van tõle. Ezt a legjobban Taki tányérja közelíti meg. Sokáig kerestem én is, de ilyen tányért már sajnos nem nagyon gyártanak. Nem ez a divat. A legjobb szerintem is az, ha rendelsz Takitól, még a postaköltséggel együtt sem sokkal több, mint amit egyébként ráköltenél házilag (tányér, festék, stb.). Azon túl, hogy jól mûködik, még kinézetre is olyan mint az OMSZ-é. Ha mégis magad akarod elkészíteni, akkor érdemes valamilyen módon szellõzteni, hogy ne rekedjen meg benne a levegõ.
Szia!
Nálad, most 1025 és 1026 hPa között van a légnyomás a Debreceni és Szolnoki OMSZ állomások adatai alapján.
Nálad, most 1025 és 1026 hPa között van a légnyomás a Debreceni és Szolnoki OMSZ állomások adatai alapján.
Szép napot! Már megint gondom van az idõjárás állomásommal. Tegnap Skypoltam egy észlelõvel és azt mondta hogy nem megfelelõ a légnyomásadatom. -1hpa volt a környezethez. Én este be is állítottam annyira amennyi volt a környékemen és most 1022hpa mér. Egyeztettem a YouWindow idõjárási programmal az most 1025hpa mutat és van nekem itt a gépemen egy Mozilla Firefox idõjárás elõrejelzõ program az meg 102.3hpa mutat ami én szerintem 1023hpa ha az jó akkor az én mûszerem is jól mutatja. Kérlek segítsetek. Üdv Imi
Igen!
Egy jól megtervezett és megépített árnyékolót nem kell szellõztetni, mert abban ugyanolyan hõmérsékletû a levegõ, mint a külsõ. Ezt az árnyékolón belüli természetes cirkuláció biztosítja. Szellõztetni csak azt kell, amelyik valamilyen ok miatt a belsejében összegyûjti valahonnan a plusz hõmennyiséget, és azt nem képes leadni, így annak belseje melegebb mint a környezete.
Egy jól megtervezett és megépített árnyékolót nem kell szellõztetni, mert abban ugyanolyan hõmérsékletû a levegõ, mint a külsõ. Ezt az árnyékolón belüli természetes cirkuláció biztosítja. Szellõztetni csak azt kell, amelyik valamilyen ok miatt a belsejében összegyûjti valahonnan a plusz hõmennyiséget, és azt nem képes leadni, így annak belseje melegebb mint a környezete.
Illetve a fekete elnyeli a szórt fényt, illetve az általa generált plusz hõmennyiséget (amennyiben jól tévedek ).
A fehér kívül visszaveri a fénysugarakat, a fekete belül pedig nem engedi át a maradék fénysugarakat.
A fekete mi célt szolgál? Martoni automata kb vs 3600 szinten van , és picit sárgás.
A zener dióda helyett supresszor diódát szoktak túlfelszre használni, van kapásból kétirányú is. Lényegében az is zener dióda, csak sokkal gyorsabban reagál.
Szia János!
Én ezt az elemtartót alkalmaznám: Link
Persze 2x, párhuzamosan kapcsolva.
Taki (asszem) félreértette: természetesen csak 1 készlet elem van egyszerre üzemben.
Ahogy Laci is irta, nem hiszem, hogy az elemek cseréje/váltása (néhány másodperc...) bármi energetikai problémát okozna... viszont megelõzi a reset-problémát
Én ezt az elemtartót alkalmaznám: Link
Persze 2x, párhuzamosan kapcsolva.
Taki (asszem) félreértette: természetesen csak 1 készlet elem van egyszerre üzemben.
Ahogy Laci is irta, nem hiszem, hogy az elemek cseréje/váltása (néhány másodperc...) bármi energetikai problémát okozna... viszont megelõzi a reset-problémát
Köszönöm mindenkinek a segítséget árnyékoló ügyben, nem ez az elsõ amit készítek, csak most felötlött bennem a gondolat, hogy mi van ha nem engedi át a fényt fekete festés nélkül sem.
De akkor kap fekete festést is ahol kell.
Ja és persze van alapozó is.
Már csináltam próba festést, elõtte zsírtalanítottam nitró hígítóval és 1 napos száradás után körömmel elég nehéz megbontani a festéket. Persze az idõ vas foga akkor is kikezdi majd.
De akkor kap fekete festést is ahol kell.
Ja és persze van alapozó is.
Már csináltam próba festést, elõtte zsírtalanítottam nitró hígítóval és 1 napos száradás után körömmel elég nehéz megbontani a festéket. Persze az idõ vas foga akkor is kikezdi majd.
Igen, az árnyékoló legyen belül matt fekete. Az alapozásra figyelj, nélküle a mûanyag nagyon hamar levedli a festéket. Mûanyag alapozó spray-t vegyél, festékboltban, ahol autókhoz való festék van, ott találsz. Ha segítség kell, szólj nyugodtan.
Ebben Taki a profi! Leirta a készités menetét, de szerintem egyszerûbb rendelni tõle a beváltat. Nem hiszem, hogy olcsóbban hoznád ki, ráadásul ez tényleg profi kivitel!
(Moderátorok: a reklám miatt lehet törölni... )
(Moderátorok: a reklám miatt lehet törölni... )
Viszont nekem is van egy kérdésem:
Mûanyag cserép alátétbõl csinálok árnyékolót. Ilyen vöröses barna színû, egyáltalán nem látszik át, kívül lefestem fehérre ahol kell, a belsõ részeket le kell festeni feketére?
Mûanyag cserép alátétbõl csinálok árnyékolót. Ilyen vöröses barna színû, egyáltalán nem látszik át, kívül lefestem fehérre ahol kell, a belsõ részeket le kell festeni feketére?
Köszi! már szerkesztettem, mert elnéztem (700 mikro ), és természetesen még emlékszem a bekötési polaritás fontosságára! Nagyon köszönöm a segitségedet!
szerk: érdekelne a kész panel!! vennék!
szerk: érdekelne a kész panel!! vennék!
Persze hogy engedem, miért ne? Azért osztom meg hogy barkácsoljatok.
A túlfeszültség védõs cucchoz lesz panel is, de ha jól megy a dolog akkor párat készítek és lehet venni belõle. Rendeltem telefon vezetékre csatolható zavarszûrõ ferritet is. Nem kell hozzá megbontani a csatlakozókat sem úgy lehet föltenni.
A túlfeszültség védõs cucchoz lesz panel is, de ha jól megy a dolog akkor párat készítek és lehet venni belõle. Rendeltem telefon vezetékre csatolható zavarszûrõ ferritet is. Nem kell hozzá megbontani a csatlakozókat sem úgy lehet föltenni.
A 4700!mikró elektrolit, olyan nagy kapacitás már csak elektrolit formában létezik, polaritásra figyelni kell!
Köszönöm... lementve Igy már ismerõs (fiatal koromból...)
Anno ismerõs rajzjelek, de ha jól látom: a 700 mikro elektrolit-kondi?
szerk: bocs természetesen elektrolit...
Anno ismerõs rajzjelek, de ha jól látom: a 700 mikro elektrolit-kondi?
szerk: bocs természetesen elektrolit...
Köszönöm én is a rajzot. Kivitelezem majd, és ha engeded ezzel kiegészíteném majd a leírásomat.
Itt egy gyors rajz amit az 1-es és 2-es pontban említettem.
A lényeg hogy a zener dióda letörési fesültsége 12-18V között legyen, a teljesítménye pedig 500mW. A rajzon rajta van egy tipus, de van sokféle választék.
A lényeg hogy a zener dióda letörési fesültsége 12-18V között legyen, a teljesítménye pedig 500mW. A rajzon rajta van egy tipus, de van sokféle választék.
Az alkatrészek tipusa, esetleges beszerzési forrása és fõleg a kapcsolási rajz! Kösz
szerk: a Zeener dióda fogalmát még fiatalkoromban ismertem, de ma már nem tudom, hogyan is kell bekötni
szerk: a Zeener dióda fogalmát még fiatalkoromban ismertem, de ma már nem tudom, hogyan is kell bekötni
HGBGL: Hú... ez fontos információ volt
Tudnál adni kapcsolási rajzot / alkatrész-tipust is? Kösz
Tudnál adni kapcsolási rajzot / alkatrész-tipust is? Kösz
Mindenesetre ha már ilyen árkategóriába nézelõdsz, akkor ezt az oldalt ajánlom: Link 30eFt körül van 1-2 készülék, amely jóval többet tud, mint a ws1600. Ha pedig majd megtörténik a vásárlás és telepítés, akkor próbáld elérni, hogy a Metnetre menjen a feltöltés.
Írtam vissza nekik ebben a kérdésben majd megírom ha megtudok valamit.
Mennyi a keret? Egyáltalán el tudják helyezni a mûszert szabályos, vagy ahhoz közeli módon?
Szaisztok!
Megkerestek a hosszúhetényi önkormányzattól mert akarnak venni egy meteorológiai állomást, amivel méricskélni szeretnék az idõjárást.
De nem értenek hozzá egyáltalán és az igazat megvallva én sem.
Link ilyet szeretnének venni.
Szeretném kikérni a véleményeteket ez ügyben, elhelyezésrõl, egyáltalán milyen mûszert vegyenek amolyan helyi éghajlati naplót szeretnének megvalósítani. Arra is gondoltam, hogy esetleg a megvásárolt mûszert a metnetre is tölthetne fel adatokat, de ez még a jövõ zenéje.
Ez a ws 1600 amit linkeltem nem tûnik valami acélosnak, ha hosszú távon gondolkodnak érdemesebb lenne egy komolyabb mûszerre beruházniuk?
Szóval mit ajánlatok, mi kell ahhoz, hogy hiteles adatokat tudjanak regisztrálni?
Megkerestek a hosszúhetényi önkormányzattól mert akarnak venni egy meteorológiai állomást, amivel méricskélni szeretnék az idõjárást.
De nem értenek hozzá egyáltalán és az igazat megvallva én sem.
Link ilyet szeretnének venni.
Szeretném kikérni a véleményeteket ez ügyben, elhelyezésrõl, egyáltalán milyen mûszert vegyenek amolyan helyi éghajlati naplót szeretnének megvalósítani. Arra is gondoltam, hogy esetleg a megvásárolt mûszert a metnetre is tölthetne fel adatokat, de ez még a jövõ zenéje.
Ez a ws 1600 amit linkeltem nem tûnik valami acélosnak, ha hosszú távon gondolkodnak érdemesebb lenne egy komolyabb mûszerre beruházniuk?
Szóval mit ajánlatok, mi kell ahhoz, hogy hiteles adatokat tudjanak regisztrálni?
A szélmérõ tápláláshoz szeretnék néhány észrevételt és ötletet hozzáfûzni.
1. 15-20m tápvezetéken már elég nagy feszültség tud indukálódni egy közelebbi villámláskor, ami akár meghibásodást is okozhat a szélmérõben. Annyit érdemes volna csinálni, hogy az elemtartóra 2db 6-12V-os Zéner diódát kötni (ellentétes polaritással) az elem + és - ága közé.
Ez nem engedi a zénerfeszültség fölé az indukálódó feszültséget, a 2db elem feszültségérõl viszont nem folyik áram a diódákon.
2. Elem csere úgy, hogy ne kelljen reszetelni a szélmérõt, egyszerûen az elemtartó + és - ágára párhuzamosan kell kötni egy 4700 mikroFarados 10V-os kondenzátort. Ez elegendõ energiát tárol a szélmérõ számára 10-15 másodpercre, ennél rövidebb idõ alatt ki lehet cserélni 2 elemet.
3. Kicsit más téma, de készül a WS2350-hez komplett túlfeszültség védelem amit a készülék átalakítása nélkül a meglévõ vezetékekbe lehet csatlakoztatni a thermo-hygro szenzornál és a
benti egységnél. Ha valakit érdekel a dolog, akkor az elsõ próba példányról teszek föl képeket, és az árát is akkor tudom megmondani, ha minden hozzá való alkatrész és egyéb szerelési anyag megérkezik.
1. 15-20m tápvezetéken már elég nagy feszültség tud indukálódni egy közelebbi villámláskor, ami akár meghibásodást is okozhat a szélmérõben. Annyit érdemes volna csinálni, hogy az elemtartóra 2db 6-12V-os Zéner diódát kötni (ellentétes polaritással) az elem + és - ága közé.
Ez nem engedi a zénerfeszültség fölé az indukálódó feszültséget, a 2db elem feszültségérõl viszont nem folyik áram a diódákon.
2. Elem csere úgy, hogy ne kelljen reszetelni a szélmérõt, egyszerûen az elemtartó + és - ágára párhuzamosan kell kötni egy 4700 mikroFarados 10V-os kondenzátort. Ez elegendõ energiát tárol a szélmérõ számára 10-15 másodpercre, ennél rövidebb idõ alatt ki lehet cserélni 2 elemet.
3. Kicsit más téma, de készül a WS2350-hez komplett túlfeszültség védelem amit a készülék átalakítása nélkül a meglévõ vezetékekbe lehet csatlakoztatni a thermo-hygro szenzornál és a
benti egységnél. Ha valakit érdekel a dolog, akkor az elsõ próba példányról teszek föl képeket, és az árát is akkor tudom megmondani, ha minden hozzá való alkatrész és egyéb szerelési anyag megérkezik.
Sziasztok.
Ahogy igértem a szélmérõ külsõ elemrõl táplálásának leírása megszületett.
Itt elérhetõ: Link
Ahogy igértem a szélmérõ külsõ elemrõl táplálásának leírása megszületett.
Itt elérhetõ: Link
Így van, ez a lényeg, hogy egy merültebb elem hamar kinyírja a többieket is.
Bandibá nekem így mûködik a szélmérõm közel 1 éve. Én egy külsõ 3 db aa elem fogadására képes tartót üzemeltem be. Vagyis ha merül, akkor 1 elem be 1 régi ki, 1 új be egy régi ki és kész is. Vannak fotóim is a szélmérõ szétszerelésérõl és beüzemelésrõl. holnap képek.
Na akkor számoljunk egy kicsit. Ha 10m hosszú, 0,8mm átmérõjû tápvezetékkel kötöd be a külsõ teleptartót, akkor annak ellenállása 0,697ohm. Ez úgy jön ki, hogy a 0,8mm átmérõjû vezeték keresztmetszete (A) = 0,502mm2. A hossza (l) = 20m (két szál). Ellenállása: R=róxl/A. A ró értéke vörösréz esetén: 0,0175. Behelyettesítve az elõzõ képletbe: R=0,0175x20/0,502=0,697ohm. Egy ilyen szenzor áramfelvétele mikroA nagyságrendû. Legyünk nagyvonalúak, és számoljunk 1 mA áramfelvétellel. Ekkora terhelés esetén a 10m hosszú vezetéken a feszültség esés: U=IxR U= 0,001x0,697=0,000697V, vagyis közelítõleg 0,7mV. Tehát kijelenthetjük, hogy a tápvezetéken esõ feszültség elhanyagolható a tápfeszültséghez (6V) képest.
Ha a két teleptartó közül a folyamatos használat esetén csak az egyik van tele elemekkel és a másikban csak a csere idõtartamáig van elem, akkor azok semmilyen hatással nem lesznek ilyen rövid idõ alatt egymásra. Nyugodtan megvalósíthatod. Viszont a csere után ne feledd kivenni a rosszakat, mert ha benne maradna, gyorsan lemerítené a jó elemeket is.
Megj.: Sajnos itt nem lehet görög betüket használni, ezért kénytelen voltam azokat fonetikusan (ohm, ró) leírni.
Ha a két teleptartó közül a folyamatos használat esetén csak az egyik van tele elemekkel és a másikban csak a csere idõtartamáig van elem, akkor azok semmilyen hatással nem lesznek ilyen rövid idõ alatt egymásra. Nyugodtan megvalósíthatod. Viszont a csere után ne feledd kivenni a rosszakat, mert ha benne maradna, gyorsan lemerítené a jó elemeket is.
Megj.: Sajnos itt nem lehet görög betüket használni, ezért kénytelen voltam azokat fonetikusan (ohm, ró) leírni.
Azért a párhuzamos kötéshez lenne néhány észrevételem, lévén nem fizikus, de autóvillamossági szerelõ (is).
Párhuzamos kötésnél a feszültség marad alapon, az Ah (Amperóra) terhelhetõség nõ annyi-szorosára, amennyi párhuzamosan kötve vagyon.
Ám:
Az élettartam nem lesz sokkal hosszabb, mert az áramkörbe kötött elemek (akksik) teljesítményét kb. egy harmaddal csökkenti az önkisülés is.
Sorba kötéskor érvényes az, hogy több elem, több teljesítmény, de ez biza feszültség növekedéssel jár, de ez ált isk. 8. osztály.
Szóval elemek párhuzamos kötése teljesítmény növelés szempontjából kicsit hasonlít a trágya tehénbe való visszalapátolására, már ami a metódust illeti.
Párhuzamos kötésnél a feszültség marad alapon, az Ah (Amperóra) terhelhetõség nõ annyi-szorosára, amennyi párhuzamosan kötve vagyon.
Ám:
Az élettartam nem lesz sokkal hosszabb, mert az áramkörbe kötött elemek (akksik) teljesítményét kb. egy harmaddal csökkenti az önkisülés is.
Sorba kötéskor érvényes az, hogy több elem, több teljesítmény, de ez biza feszültség növekedéssel jár, de ez ált isk. 8. osztály.
Szóval elemek párhuzamos kötése teljesítmény növelés szempontjából kicsit hasonlít a trágya tehénbe való visszalapátolására, már ami a metódust illeti.
Ha párhuzamosan kötöd, ez jó lehet, csak elég gyorsan ki kell venni a régi elemeket, mert amíg mindkettõ benne van, az új elemek "töltik" a régit. A levezetõ kábelt meg érdemes valami nagyobb keresztmetszetûbõl csinálni, így ilyen kis áramfelvételnél nem lesz gond.
Kedves Etele!
Lenne egy hatalmas kérésem hozzád. Kérlek szépen, hogy olvasd vissza az elmúlt napokban írt hozzászólásaidat légy szíves. Az összes hozzászólásodat kivétel nélkül korrigáltam.
Nagyon köszönöm!
mod.
Lenne egy hatalmas kérésem hozzád. Kérlek szépen, hogy olvasd vissza az elmúlt napokban írt hozzászólásaidat légy szíves. Az összes hozzászólásodat kivétel nélkül korrigáltam.
Nagyon köszönöm!
mod.
Szia! Miért ne lehetne? DE MINEK Én is csak azért erõlködök a "lenti" elemtartóval, hogy 1-2 évenként ne kelljen leszerelni/szétszerelni az egész cuccot...
Sziasztok!
Lehet, hogy butaságot találtam ki. Traforól nem lehet megtáplálni a szélmérõt elemek helyett vagy ez bezavarná? Ez csak egy kérdés.
[mod.]
Lehet, hogy butaságot találtam ki. Traforól nem lehet megtáplálni a szélmérõt elemek helyett vagy ez bezavarná? Ez csak egy kérdés.
[mod.]
No azért én sem vagyok fizika-tanár...
Én csak arra gondoltam, hogy különbözõ állapotú elemek együttes mûködése okoz-e zavart...
de szerintem nem (egy kis idõre: pár perc)
A bekötési madzagok ellenállása pedig szerintem elhanyagolható...
De azért szivesen várnék más véleményeket is! Üdv
Én csak arra gondoltam, hogy különbözõ állapotú elemek együttes mûködése okoz-e zavart...
de szerintem nem (egy kis idõre: pár perc)
A bekötési madzagok ellenállása pedig szerintem elhanyagolható...
De azért szivesen várnék más véleményeket is! Üdv
Régen volt a fizika óra...
Amennyiben nem szakad meg a táplálás (azaz nincs "resetkényszer") és a kis ideig tartó dupla elembekötés nem árt neki, akkor kiküszöbölted a resetelést. De olyan régen volt már amikor ezekrõl tanultam, hogy jelenleg azt sem tudom, hogy a párhuzamosan bekötött elemek a feszültséget, áramerõsséget vagy semmit sem változtatnak meg a rendszerben amíg duplán mennek, és ez vajh milyen hatással lenne az elég érzékeny mûszerre. Másik (elméleti) kérdés az, hogy a több méteres zsinór ellenállása/csillapítása nem befolyásolná-e a szenzorig eljutó feszültséget/áramerõsséget. Vagy ez elhanyagolható lenne? Sok a kérdés, nem fogom tudni megválaszolni, mert már szinte semmit nem tudok fizikából.
Amennyiben nem szakad meg a táplálás (azaz nincs "resetkényszer") és a kis ideig tartó dupla elembekötés nem árt neki, akkor kiküszöbölted a resetelést. De olyan régen volt már amikor ezekrõl tanultam, hogy jelenleg azt sem tudom, hogy a párhuzamosan bekötött elemek a feszültséget, áramerõsséget vagy semmit sem változtatnak meg a rendszerben amíg duplán mennek, és ez vajh milyen hatással lenne az elég érzékeny mûszerre. Másik (elméleti) kérdés az, hogy a több méteres zsinór ellenállása/csillapítása nem befolyásolná-e a szenzorig eljutó feszültséget/áramerõsséget. Vagy ez elhanyagolható lenne? Sok a kérdés, nem fogom tudni megválaszolni, mert már szinte semmit nem tudok fizikából.
Reset: ezt bizony kifelejtettem...
De most egy újabb ötlet: lent 2 db 4-es elemtartó párhuzamosan kötve. Egyikben van 4 db elem kb. 1 évig (amig még jó), akkor 4 újat teszek a másikba, utána rögtön kiveszem a régieket az elõzõbõl. Igy szerintem nem kell resetálni... hiszen nem szakad meg a táp. Mi a véleményed? Üdv.
De most egy újabb ötlet: lent 2 db 4-es elemtartó párhuzamosan kötve. Egyikben van 4 db elem kb. 1 évig (amig még jó), akkor 4 újat teszek a másikba, utána rögtön kiveszem a régieket az elõzõbõl. Igy szerintem nem kell resetálni... hiszen nem szakad meg a táp. Mi a véleményed? Üdv.
Az újraindító/resetelõ gombot is kivezeted az árboc tövéhez? Anélkül nem fog életre kelni, ha "lent" elemet cserélsz. Mindenképpen resetelni kell hozzá, hogy újra elinduljon. Én is gondoltam már az elemek "távtáplálására", levezetésére, de ez elvette a kedvemet. Marad az évenkénti tetõtorna 3 méterrel a ház gerince felett...