Meteorológiai társalgó
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma
>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!
>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!
----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
Egy kis adalék a tanulmányban leírt folyamatokhoz.
Az eső nem fizikai jelenség, hanem akár elhisszük, akár nem, ökológiai folyamatok eredménye.
A stabil felhők ammónium-szulfát kondenz-magokon (CCN) csapódnak ki, ezek kínálata szabja meg a stabilitást, élettartamot, a szárazföld fölötti utazás távolságát. A kondenzmag-kínálat a tengervíz, illetve talaj felszínén élő algák tevékenységén (dimetil szulfoxid ciklus, kén visszatáplálása a légkörbe) illetve baktériumok nitrogénkötő tevékenységén (ammónia) alapul, száraz felszínen a Medárd sem működik.
A kihullást a jégképzők (baktériumok, porszemre tapadt zuzmó- és gomba sejt-töredékek) segítik, nélkülük -40 C a kristályképződés indulása, ezekkel -5C már elegendő. A holdporból nem lesz kondenz-mag, hiába jó a mérete...
Itt jön egy fontos dolog még. A benzingőzből se lesz kondenz-mag. Aki látott már repülőszárny-jégmentesítést, megértheti miért. A petrol-származékok jó hatásfokkal gátolják a jég kialakulását.
Csak azzal nem számolunk, hogy ugyanez igenis végbemegy a felhőkben is. A kőolajszármazékok gőze felhő-oszlató hatású, ellene dolgozik a csapadékképződésnek, és hosszú távon elősegíti az alkilhalidok (pl. freonok) termelődését is, erősítve az UV beérkezését.
Emlékszem, a régi szerb háború idején Kiskunság fölött egy tanker, kifújatta az üzemanyagát, mert kényszerleszállást kellett végrehajtania.
Feltűnt a környék csapadékszegénysége, a következő két hónapban.
Aztán feltűnő volt az aszály a Prestige tanker 2002. késő-őszi balesete után.
Aztán aszály volt (Figyelem: Golf áramlat-beli MNSZ!) amikor Deepwater Horizon felrobbant a Mexikói-öbölben.
Aztán jött a Covid, sok repülő földön maradt, és kicsit enyhült a szorítás... de ellensúlyozta a fertőtlenítőszer-felfutás, ami viszont a vizeinket helyben szennyezi...
Van egy városi legenda, miszerint (szlovének utána is mértek) amikor a sok büdös autó hét végén kirajzik vidékre, a nagyvárosokban esősebbre fordul hétvégére az idő...
Megjegyzem, ahogy a Golf - MNSZ kőolajjal szennyezett, ugyanúgy olajtermelés zajlik Nigéria partvidékén is, (Szaharai MNSZ), ha jól tudom. Meg a skót, norvég, Földközi-tengeri vizeken is.
Eső ott van, ahol élet van. Nem "rendelkezésre álló" környezeti erőforrás. Törékeny és védendő élő rendszerek műve, amit az ipar legázolt, és folytatódik a pusztítása. Éppen ahogy uralmunk alá hajtottuk az erdőket is: úgy győzzük le most, a korallzátonyokat (szulfátciklus) a mocsarakat (ammónia) a tengert (vízi sivatag hajózási célra).
Aztán csodálkozunk. Azon, ami volt.
Az eső nem fizikai jelenség, hanem akár elhisszük, akár nem, ökológiai folyamatok eredménye.
A stabil felhők ammónium-szulfát kondenz-magokon (CCN) csapódnak ki, ezek kínálata szabja meg a stabilitást, élettartamot, a szárazföld fölötti utazás távolságát. A kondenzmag-kínálat a tengervíz, illetve talaj felszínén élő algák tevékenységén (dimetil szulfoxid ciklus, kén visszatáplálása a légkörbe) illetve baktériumok nitrogénkötő tevékenységén (ammónia) alapul, száraz felszínen a Medárd sem működik.
A kihullást a jégképzők (baktériumok, porszemre tapadt zuzmó- és gomba sejt-töredékek) segítik, nélkülük -40 C a kristályképződés indulása, ezekkel -5C már elegendő. A holdporból nem lesz kondenz-mag, hiába jó a mérete...
Itt jön egy fontos dolog még. A benzingőzből se lesz kondenz-mag. Aki látott már repülőszárny-jégmentesítést, megértheti miért. A petrol-származékok jó hatásfokkal gátolják a jég kialakulását.
Csak azzal nem számolunk, hogy ugyanez igenis végbemegy a felhőkben is. A kőolajszármazékok gőze felhő-oszlató hatású, ellene dolgozik a csapadékképződésnek, és hosszú távon elősegíti az alkilhalidok (pl. freonok) termelődését is, erősítve az UV beérkezését.
Emlékszem, a régi szerb háború idején Kiskunság fölött egy tanker, kifújatta az üzemanyagát, mert kényszerleszállást kellett végrehajtania.
Feltűnt a környék csapadékszegénysége, a következő két hónapban.
Aztán feltűnő volt az aszály a Prestige tanker 2002. késő-őszi balesete után.
Aztán aszály volt (Figyelem: Golf áramlat-beli MNSZ!) amikor Deepwater Horizon felrobbant a Mexikói-öbölben.
Aztán jött a Covid, sok repülő földön maradt, és kicsit enyhült a szorítás... de ellensúlyozta a fertőtlenítőszer-felfutás, ami viszont a vizeinket helyben szennyezi...
Van egy városi legenda, miszerint (szlovének utána is mértek) amikor a sok büdös autó hét végén kirajzik vidékre, a nagyvárosokban esősebbre fordul hétvégére az idő...
Megjegyzem, ahogy a Golf - MNSZ kőolajjal szennyezett, ugyanúgy olajtermelés zajlik Nigéria partvidékén is, (Szaharai MNSZ), ha jól tudom. Meg a skót, norvég, Földközi-tengeri vizeken is.
Eső ott van, ahol élet van. Nem "rendelkezésre álló" környezeti erőforrás. Törékeny és védendő élő rendszerek műve, amit az ipar legázolt, és folytatódik a pusztítása. Éppen ahogy uralmunk alá hajtottuk az erdőket is: úgy győzzük le most, a korallzátonyokat (szulfátciklus) a mocsarakat (ammónia) a tengert (vízi sivatag hajózási célra).
Aztán csodálkozunk. Azon, ami volt.