Meteorológiai társalgó
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma
>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!
>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!
----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
Igen, ha jövünk pl. le a Hegyes-hegyről az igen meredek nyugati gerincen, bele is botlunk a volt kisvasút “teraszába”. Hú, de rég volt, amikor ott jöttünk le, de élesen él bennem a kép. Ezért jó turista térképpel, sűrűn rásandítva kirándulni, mert így jobban memorizálja az ember, mi hol van.
Közben itt az inverziók inverziója van, zúzmarás köddel. Ha így folytatja jan 2-ig, akkor errefelé zúzmara réteg lesz a talajon is
Közben itt az inverziók inverziója van, zúzmarás köddel. Ha így folytatja jan 2-ig, akkor errefelé zúzmara réteg lesz a talajon is

Annak azért talán vékonyka lenne, inkább csak egy kis leíró megfigyelés néhány évtized összegzéseként. ..
..egyébként az egyik legfontosabb, forgalmasabb központi erdészeti rakodó a térségben...
Jó választás az a nem kis terület, valóban nagyon változatos minden szempontból: völgyek, bércek, hegytetők, gerincek sok színű világa.
Ahogy a régi ipartörténeti emléket ábrázoló fotók is mutatják. Ezért pl. már kicsit le kell térni a jelzett utakról
....biztos tudod, hogy ez a Nagybörzsönyi Erdei Vasút valamikori Kereszt-völgyi szárnyvonalának, a Hegyes-hegy ormát lassú szinteséssel megkerülő szakasza, Kisirtáspuszta felé.
Az egész szárnyvonal önmagában kuriózum lehetett, hiszen több mint tucatnyi vasúti csúcsfordítóval, számtalan leágazó mellékággal rendelkezett a kisebb, szűk és igen meredek völgyekbe. Egészen a Nagy-Inóc hatalmas, nyugati hegytömbjének felső régióba "mászott fel" a felfelé ló vontatta, lefelé fékezős-gravitációsan guruló, keskeny nyomközű, gyakran felszedhető, ún. "repülő vágányokkal" kiépített erdei iparvasút. Kb. a Kammerhoff 750-780 méteres magasságáig. Aki ránéz egy szintvonalas domborzati térképre már érzékelheti mit jelenhetett itt faanyagot szállítani....az Inóc nyugati oldalának völgyfői helyenként olyan meredekek, hogy kis túlzással kötélbiztosítás is kellene..pl. Szénégető-völgy, vagy a Fokhagymás...

Jó választás az a nem kis terület, valóban nagyon változatos minden szempontból: völgyek, bércek, hegytetők, gerincek sok színű világa.
Ahogy a régi ipartörténeti emléket ábrázoló fotók is mutatják. Ezért pl. már kicsit le kell térni a jelzett utakról

Az egész szárnyvonal önmagában kuriózum lehetett, hiszen több mint tucatnyi vasúti csúcsfordítóval, számtalan leágazó mellékággal rendelkezett a kisebb, szűk és igen meredek völgyekbe. Egészen a Nagy-Inóc hatalmas, nyugati hegytömbjének felső régióba "mászott fel" a felfelé ló vontatta, lefelé fékezős-gravitációsan guruló, keskeny nyomközű, gyakran felszedhető, ún. "repülő vágányokkal" kiépített erdei iparvasút. Kb. a Kammerhoff 750-780 méteres magasságáig. Aki ránéz egy szintvonalas domborzati térképre már érzékelheti mit jelenhetett itt faanyagot szállítani....az Inóc nyugati oldalának völgyfői helyenként olyan meredekek, hogy kis túlzással kötélbiztosítás is kellene..pl. Szénégető-völgy, vagy a Fokhagymás...
Micsoda mikroklimatikus elemzés, de teljesen beleképzeltem most magam, és milyen igaz, hogy a”sátorhegyek” délről tényleg beárnyékolják azt a részt.
Nekem az egyik, ha nem a legkedvesebb helyem a Börzsönyben ez a nyugati rész, ami nagyjából Nagyírtásp.- Nagybörzsöny - Salgóvár - Nagy Inóc “négyszögben” fekszik.
Most nyáron is fel tudtam fedezni még új helyet:
A régi kisvasút Viaduktját ami a Hosszú-völgy oldalában ment, meg a régi átvágást is:
Nem adja jól vissza a kép, de élőben nagyon látványos.
Nekem az egyik, ha nem a legkedvesebb helyem a Börzsönyben ez a nyugati rész, ami nagyjából Nagyírtásp.- Nagybörzsöny - Salgóvár - Nagy Inóc “négyszögben” fekszik.
Most nyáron is fel tudtam fedezni még új helyet:
A régi kisvasút Viaduktját ami a Hosszú-völgy oldalában ment, meg a régi átvágást is:
Nem adja jól vissza a kép, de élőben nagyon látványos.
Az bizony. Az Érsek-tisztás
...és a Hosszú-völgy meredek és mély fekvésű, szűk völgyfője, mely nyugatra, az Ipoly völgyére fut ki, ahol a Nagybörzsönyi Erdei Vasút nyomvonalának egy része is halad, Kisirtáspuszta után.
Igazi, magasan fekvő, hideg fagyzug, főleg télen. De nyáron is jóval hűvösebb a környezeténél. Kivéve, ha a keleti "sztyeppeszelek" fújnak, mert akkor az Inócok gerincén (a hegység főgerincén) átbukó szél, főnszerűen hat és éjjel 22-23 fokokat is lehet mérni. Ilyenkor azonban remek a hómegtartó képessége, ahogy Gábor fotói is mutatják. A kb. 460 méter magasan fekvő, valójában a Keserűs-orom-Nagy-Sas-hegy és a Lóhegy vonulatai közötti hegynyeregben, szinte hideg tó effektus szerűen ülepszik meg a levegő és éjjel keményen fagy a tisztáson. Télen, ha süt a nap, akkor az alacsony napállás miatt, a felette emelkedő hegyek szinte teljesen beárnyékolják. Alig éri a napfény. Ha nincs légmozgás és ezzel átkeverés, itt mindig csak lassan tömörödik, jegesedik a hóréteg, olvadni alig olvad. Innen északkeletre, a kissé magasabban, 600 méteren, a Nagy-Inóc és a Kis-Inóc hegytömbjei között fekvő Inóci-nyereg, hasonló fekvése miatt, de még ennél is erősebb fagyzug. Ha már Érseken sincs hó és jég, ott szinte mindig egy darabka télre lehet még bukkani, a hegyek árnyékában megbújva.

Igazi, magasan fekvő, hideg fagyzug, főleg télen. De nyáron is jóval hűvösebb a környezeténél. Kivéve, ha a keleti "sztyeppeszelek" fújnak, mert akkor az Inócok gerincén (a hegység főgerincén) átbukó szél, főnszerűen hat és éjjel 22-23 fokokat is lehet mérni. Ilyenkor azonban remek a hómegtartó képessége, ahogy Gábor fotói is mutatják. A kb. 460 méter magasan fekvő, valójában a Keserűs-orom-Nagy-Sas-hegy és a Lóhegy vonulatai közötti hegynyeregben, szinte hideg tó effektus szerűen ülepszik meg a levegő és éjjel keményen fagy a tisztáson. Télen, ha süt a nap, akkor az alacsony napállás miatt, a felette emelkedő hegyek szinte teljesen beárnyékolják. Alig éri a napfény. Ha nincs légmozgás és ezzel átkeverés, itt mindig csak lassan tömörödik, jegesedik a hóréteg, olvadni alig olvad. Innen északkeletre, a kissé magasabban, 600 méteren, a Nagy-Inóc és a Kis-Inóc hegytömbjei között fekvő Inóci-nyereg, hasonló fekvése miatt, de még ennél is erősebb fagyzug. Ha már Érseken sincs hó és jég, ott szinte mindig egy darabka télre lehet még bukkani, a hegyek árnyékában megbújva.
Igen, az. Máshol kb. semmi hó nincs, ez jó kis mikroklíma ott.
